روسیه فرصت خرید نفت و کالاهای دیگر با قیمتهای ارزان را به هند پیشنهاد کرده است.

 به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، این پیشنهاد در حال حاضر از سوی دولت مرکزی هند در دست بررسی قرار دارد.

 
 هند که 80 درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تامین می کند، معمولا دو تا سه درصد از وارداتش را از روسیه دریافت می کند اما افزایش 40 درصدی قیمت‌های نفت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، هزینه واردات دهلی نو را بالا برده است.
 
یکی از مقامات دولت هند به رویترز گفت: دولت هند در حال بررسی افزایش خرید نفت روسیه در صورت کمک به کاهش هزینه‌های رو به رشد انرژی است. روسیه نفت و کالاهای دیگر را با تخفیف سنگین پیشنهاد کرده است. ما خوشحال خواهیم شد که این پیشنهاد را بپذیریم اما مسائلی نظیر نفتکش، پوشش بیمه و بِلندهای نفتی وجود دارند که باید حل شوند. به محض اینکه مسائل مذکور مشخص شدند. ما این پیشنهاد تخفیف دار را خواهیم پذیرفت.
 
 بعضی از شرکتهای بازرگانی بین المللی برای اجتناب از نقض تحریم‌ها از خرید نفت روسیه خودداری می‌کنند اما این مقام هندی گفت: تحریم‌ها مانع از واردات سوخت توسط هند نمی شود.
 
این تصمیم دولت مرکزی در حالی است که اکثر کشورها و شرکت‌های بازرگانی بین‌المللی از خرید نفت روسیه خودداری می کنند تا مبادا هدف تحریم قرار گیرند.
 
 منابع هندی آگاه حاضر نشدند نامشان فاش شود و مشخص نکردند روسیه چه میزان نفت پیشنهاد داده  یا تخفیف آن چقدر است.
 
 بزرگترین پالایشگاه هند سه میلیون بشکه نفت روسیه را خرید
 
به گفته منابع بازرگانی، شرکت ایندین اویل که بزرگترین پالایشگاه نفت هند است، سه میلیون بشکه نفت گرید نفتی اورال روسیه را از شرکت بازرگانی ویتول برای تحویل در ماه می خریداری کرد. این نخستین خرید این گرید نفتی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در 24 فوریه است.
 
 تحریم‌های غربی علیه روسیه باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها و کشورها از خرید نفت روسیه خودداری کنند و در نتیجه نفت روسیه تخفیف بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.
 
شرکت ایندین اویل اواخر فوریه اعلام کرد نفت روسیه را بر مبنای تحویل روی کشتی خریداری خواهد کرد تا از هر گونه مشکلات مربوط به پیدا کردن کشتی و بیمه اجتناب کند.
 
منابع آگاه اظهار کردند: شرکت ایندین اویل هیچ مشکلی در پرداخت پول این محموله نمی‌بیند زیرا نفت کالایی است که تحریم نشده است و این شرکت با یک نهاد تحت تحریم سروکار ندارد.
 
شرکت ویتول محموله‌ها را با تخفیف 20 تا 25 دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت فروخته است. این شرکتها معمولا درباره قراردادهای تجاری اظهارنظر نمی‌کنند.
 
اعلام آمادگی هند برای آزاد سازی نفت بیشتر از ذخایر اضطراری
 

یک مقام هندی اعلام کرد که هند اقدامات مناسبی را برای آرام کردن رشد قیمت‌های نفت که ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین بوده است، انجام خواهد داد و این کشور می‌تواند نفت بیشتری از ذخایر ملی در صورت لزوم آزاد کند. وی به قانونگذاران هندی گفت: دولت آماده انجام تمامی اقدامات لازم برای خنثی کردن نوسان بازار و مهار کردن رشد قیمتهای نفت است.
 
 هند ماه گذشته اعلام کرده بود آماده برداشت نفت بیشتری از ذخایر ملی برای پشتیبانی از تلاشهای واردکنندگان نفت بزرگ دیگر به منظور مهار افزایش قیمتهای جهانی نفت است.
 
مقامات هندی نوامبر گذشته اظهار کرده بودند که دولت فدرال هند به کشورهای مصرف کننده بزرگ دیگر پیوسته و پنج میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک خود را به منظور مهار فشارهای تورمی آزاد خواهد کرد. اکنون مقامات هندی می گویند با دقت به رصد بازارهای انرژی جهانی و همچنین احتمال اختلالات عرضه انرژی در نتیجه وضعیت ژئوپلیتیکی در حال تحول ادامه می دهند.
 
هند تنها بخشی از نفت خود را از روسیه خریداری می کند اما از افزایش شدید قیمت‌های جهانی نفت به دلیل تحریم‌های غربی علیه مسکو که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان به شمار می رود، آسیب دیده است. سبد نفت هند تا 11 مارس به 112 دلار و 59 سنت در هر بشکه افزایش یافت در حالی که در ژانویه 84 دلار و 67 سنت و در فوریه 94 دلار و 73 سنت بود.
 
بر اساس گزارش رویترز، شرکت‌های نفتی هند قیمت‌های سوخت را از چهارم نوامبر افزایش ندادند تا از مصرف کنندگان در برابر هزینه‌های بالاتر محافظت کنند.

لینک کوتاه
پیشنهاد نفتی وسوسه انگیز روسیه هند

اخبار مرتبط

نظرات شما