مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان اعلام کرد: واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی چابهار به ظرفیت 160 مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، محسن امیری با اشاره به اینکه با سنکرون این واحد ظرفیت تولید برق این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه استان سیستان و بلوچستان به 575 مگاوات افزایش یافت، اظهار کرد: با بهره‌برداری از واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی چابهار، ضمن افزایش راندمان نیروگاه به حدود 50 درصد، از هدر رفت بیش از 250 میلیون لیتر گازوییل در سال که ارزش جهانی آن بر اساس فوب خلیج فارس، حدود 200 میلیون یورو است، جلوگیری خواهد شد.

 
طبق اعلام وزارت نیرو، امیری اضافه کرد: بخش بخار این نیروگاه توسط گروه مپنا بعنوان سازنده و همچنین پیمانکار نصب و راه‌اندازی پروژه، در 15 کیلومتری شرق شهر چابهار احداث شده است و با بهره‌برداری از آن، پایداری شبکه برق جنوب شرق کشور افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
 
وی هزینه احداث این نیروگاه را بیش از 130 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: در دوران احداث بخش بخار نیروگاه، بین 500 تا 600 نفر در این پروژه مشغول بکار بودند و پس از شروع دوران بهره‌برداری، مجموع پرسنل شاغل در نیروگاه به حدود 140 نفر افزایش می‌یابد.
 
امیری با بیان اینکه این نیروگاه پیش از این دارای 2 واحد گازی به ظرفیت 315 مگاوات و 4 واحد گازی کوچک به ظرفیت کلی 100 مگاوات و در مجموع 415 مگاوات بوده است، افزود: نیروگاه چابهار به دلیل عدم توسعه خطوط گاز به جنوب استان، تنها نیروگاه تمام گازوئیل سوز شبکه برق کشور است و لذا راه‌اندازی بخش بخار علاوه بر افزایش ظرفیت نیروگاه به 575 مگاوات، از جنبه حفظ ثروت ملی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف افزایش بازده، ارتقاء پایداری و کاهش خاموشی در جنوب شرق کشور، افزایش اشتغال در دوران ساخت و در ادامه در دوران بهره‌برداری در شهرستان چابهار احداث شده است.
 
وی اظهار کرد: احداث بخش بخار نیروگاه سیکل‌ ترکیبی چابهار با بهره‌گیری از ظرفیتهای تبصره 19 قانون بودجه کل کشور در سال 1392 و براساس مکانیزم بازگشت سرمایه از محل صرفه‌جویی سوخت احداث شده است. بدین صورت که سرمایه‌گذار اقدام به احداث بخش بخار نیروگاه و تبدیل واحدهای گازی موجود به سیکل‌ترکیبی کرده و پس از به بهره‌برداری رسیدن واحدها، هزینه سرمایه‌گذاری از محل سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت می‌گردد.
 
امیری افزود: علاوه بر موضوع مصرف بهینه سوخت و جلوگیری از هدررفت ثروت ملی،‌ مساله حفظ محیط زیست، افزایش ثبات و برقراری زیرساختاصلی توسعه صنایع در جنوب استان سیستان و بلوچستان، به خصوص توسعه سواحل مکران که به دستور مقام معظم رهبری جزو اولویتهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و همچنین کمک به رفع محرومیت در این منطقه، در این پروژه به شکل پر رنگی مدنظر بوده است.
 
وی در پایان اظهار کرد: در صورت اعلام نیاز شبکه و یا صنایع انرژی بر در منطقه، هلدینگ برق و انرژی صبا آمادگی اجرای بلوک دوم سیکل ترکیبی نیروگاه چابهار را داشته و بدین منظور محدودیتی از نظر فضا و امکانات زیرساختی در نیروگاه وجود ندارد.

لینک کوتاه
اضافه شدن ۱۶۰ مگاوات ظرفیت شبکه برق جنوب شرق

اخبار مرتبط

نظرات شما