امارات متحده عربی در یک چرخش 180 درجه ای از مواضع قبلی خود، اعلام کرد از اعضای اوپک پلاس خواهد خواست تولید نفت را سریع‌تر افزایش دهند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، در بیانیه ای که روزنامه فایننشیال منتشر کرد یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن اعلام کرد موافق افزایش بیشتر تولید نفت هستیم و اوپک را برای بررسی سطح تولید بالاتر تشویق می کنیم.
 
معلوم نیست آیا امارات متحده عربی با سایر اعضای اوپک پلاس مشورت کرده است و فعلا هیچ اظهارنظری از سوی وزارت نفت عربستان سعودی وجود نداشته است.
 
 اوپک و متحدانش شامل روسیه تاکنون در برابر درخواست‌های کاخ‌سفید و سایر مصرف کنندگان بزرگ نفت برای افزایش سریع‌تر تولید ایستادگی و استدلال کرده اند افزایش اخیر قیمتها به مرز 140 دلار در هر بشکه تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی بوده و ارتباطی با کمبود عرضه ندارد.
 
بهای معاملات نفت برنت پس از انتشار این خبر 6.4 درصد کاهش یافت و به 119 دلار و 76 سنت در هر بشکه رسید.
 
اوپک پلاس در آخرین دیدار وزیرانش برای بررسی وضعیت بازار پیش از تصمیم گیری برای پایبندی به برنامه افزایش تدریجی تولید، تنها 13 دقیقه زمان صرف کرد. هیچ بحثی درباره دلیل اصلی افزایش قیمتها که حمله نظامی روسیه به اوکراین بود، وجود نداشت. هرگونه پیشنهاد برای افزایش تولید به خصوص اگر به کشورهای غربی در تلاش هایشان برای کاهش وابستگی به نفت روسیه کمک کند، تنشهایی را در داخل اوپک ‌پلاس ایجاد خواهد کرد. در تماس تلفنی هفته گذشته با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هرگونه اقدام برای سیاسی سازی عرضه انرژی جهانی را محکوم کرد.
 
کرملین از آن زمان تهدید کرده است به تلافی تحریمها، صادرات انرژی به اروپا را محدود خواهد کرد.
 
 بر اساس گزارش بلومبرگ، آخرین باری که امارات متحده عربی خواستار تغییر در سیاست تولید اوپک پلاس شد ژوئیه سال 2021 بود که این کشور خواستار اختصاص سهمیه تولید بالاتری برای خود شد. عربستان سعودی ابتدا با این پیشنهاد مخالفت کرد و اختلاف مذکور نزددیک بود این اتحاد را دچار فروپاشی کند. در نهایت مصالحه ای حاصل شد و امارات سقف تولید بالاتری دریافت کرد و این گروه در نتیجه، برنامه افزایش تولید ماهانه به میزان 400 هزار بشکه در روز را تصویب کرد. حتی پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین که بازارهای کالا را دچار التهاب کرد، آژانس بین المللی انرژی و دولت آمریکا از میزان افزایش تولید اوپک پلاس ناراضی بوده و از آن انتقاد کرده بودند.

لینک کوتاه
حمایت امارات افزایش تولید نفت اوپک پلاس

اخبار مرتبط

نظرات شما