کمیته فنی اوپک پلاس در سناریوی پایه خود پیش بینی مازاد عرضه بازار نفت در سال 2022 را به میزان 200 هزار بشکه در روز کاهش داد و 1.1 میلیون بشکه در روز برآورد کرد.

 به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، این آمار که بخشی از گزارش تهیه شده برای نشست وزیران اوپک پلاس است، نشان می دهد ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته تا پایان سال میلادی جاری 62 میلیون بشکه پایین میانگین چهار ساله (2015 تا 2019) خواهد بود.
 
این گروه که شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، دوم مارس (چهارشنبه 11 اسفند) برای تصمیم گیری درباره سطح تولید آوریل دیدار می کنند.
 
به گفته منابع آگاه، تاکنون هیچ شکافی در توافق میان اعضای اوپک پلاس دیده نشده است و این گروه با وجود صعود قیمتها به بالای 100 دلار در هر بشکه، احتمالا به افزایش گروهی تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز در آوریل پایبند می مانند.
 
بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار کمیته فنی اوپک پلاس، این گروه در ژانویه 972 هزار بشکه در روز کمتر از سطح توافق شده نفت تولید کرد در حالی که کمبود تولید در دسامبر 824 هزار بشکه در روز بود.
 
با این حال شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی که ریاست اوپک پلاس را به همراه روسیه در دست دارد، در سورپرایز کردن بازارها سابقه دارد و ممکن است موضعش را در سه روز آینده تغییر دهد.
 
اعضای اوپک در ماه‌های اخیر با فشار واردکنندگان بزرگ شامل آمریکا برای افزایش سریعتر تولید و پایین بردن قیمت بنزین روبرو شده اند. قیمت بنزین در آمریکا به طور میانگین به حدود چهار دلار در هر گالن رسیده و فشار بر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در آستانه انتخابات میان دوره ای نوامبر افزایش داده است.
 
عربستان سعودی تاکنون در برابر این درخواستها اعتنایی نشان نداده و اعلام کرده که به توافق اوپک پلاس متعهد است. به گفته نمایندگان اوپک پلاس، بعید است که این کشور تصمیم بگیرد به صورت یکجانبه و فراتر از سهمیه تعیین شده، تولیدش را افزایش دهد. چنین اقدامی باعث اختلاف با روسیه و احتمال فروپاشی اتحاد اوپک پلاس می شود.
 
عربستان سعودی و امارات متحده عربی معدود کشورهای عضو اوپک هستند که ظرفیت مازاد تولید دارند. سایرین برای رسیدن به سهمیه تعیین شده با مشکل روبرو هستند. آژانس بین المللی انرژی اوایل ماه جاری اعلام کرد اوپک پلاس حداقل یک میلیون بشکه در روز پایین هدف خود نفت تولید می کند.

لینک کوتاه
اوپک پلاس بازار نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما