معاون امور مجلس اتاق تعاون ایران گفت: در مصوبات کمیسون تلفیق در خصوص فروش نفت و میعانات گازی، رقم صادرات به میزان 484 هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ بدان معنی که 100 هزار میلیارد تومان به سقف درآمد نفتی با این محاسبات اضافه شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از اتاق تعاون ایران، «مهرداد لاهوتی» با بیان این مطلب اظهار داشت: میزان صادرات از یک میلیون و دویست هزار بشکه به یک میلیون و چهارصد هزار بشکه و نرخ فروش از 60 به 70 دلار افزایش یافته است.

 
لاهوتی افزود: در لایحه بودجه درآمد حاصله از صادرات نفت و گاز و میعانات به میزان 381 هزار میلیارد تومان با احتساب یک میلیون و دویست هزار بشکه و قیمت هر بشکه 60 دلار و نرخ محاسبه ارز 23 هزار تومانی تعیین‌شده بود که واریزی به صندوق توسعه ملی از 40 درصد به 20 درصد کاهش یافته و تفاوت آن به مبلغ 137 هزار میلیارد تومان به عنوان استقراض از صندوق محاسبه می‌شد، البته هرگونه تغییر در درصد واریزی صندوق توسعه ملی چون خلاف سیاست ابلاغی رهبری است، حتماً نیاز به اذن ایشان است.
 
معاون امور مجلس اتاق تعاون ایران، با اشاره به تأمین کالای اساسی در لایحه دولت، ابراز داشت: تأمین کالای اساسی در لایحه دولت 172 هزار میلیارد تومان به غیر از 75 هزار میلیارد تومان یارانه پیش‌بینی‌شده تحت عنوان یارانه حمایتی پیشنهاد شده بود و در کمیسیون تلفیق به روال قبل ارز ترجیحی 4200 به قوت خود باقی‌مانده و 172 هزار میلیارد تومان بر اساس محاسبه تخصیص حدود 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی می‌شود که مقرر شد 9 میلیارد دلار دولت برای کالای اساسی به غیر از گندم اختصاص یابد.
 
وی خاطرنشان کرد: به منظور پایش کنترل بازار ارز به بانک مرکزی اجازه داده شده نسبت به عرضه ارز به نرخ حداکثر 2 درصد کمتر از نرخ معاملات الکترونیکی (ای تی اس) اقدام کند.

لاهوتی یادآور شد: به غیر از چهار میلیارد و 500 میلیون یورو در لایحه دولت برای تهاتر نفت برای امر دفاع و عمران مناطق محروم، در کمیسیون تلفیق پنج میلیارد و 500 میلیون یورو اضافه شد؛ بنابراین سال آینده دولت اجازه دارد یه غیر از صادرات یک میلیون و چهارصد هزار بشکه، 10 میلیارد یورو نفت هم به صورت تهاتر نفت خام جهت نیازهای عمران و غیره اقدام کنند.
 
وی با اشاره به میزان اوراق مشارکت در لایحه دولت تصریح کرد: میزان انتشار اوراق مشارکت در لایحه بودجه حدود مبلغ 99 هزار میلیارد تومان برای دولت، هشت هزار میلیارد تومان توسط شرکت‌های دولتی و هشت هزار میلیارد تومان توسط شهرداری‌ها پیش‌بینی‌شده بود که جمعاً 115 هزار میلیارد تومان است اما این عدد در کمیسیون تلفیق برای دولت به 154 هزار میلیارد تومان، برای شهرداری 12 هزار میلیارد تومان و برای شرکت‌های دولتی 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که جمع مجوز صادره برای فروش اوراق 176 هزار میلیارد تومان است که البته از 154 هزار میلیارد تومان سهم دولت، 60 هزار میلیارد تومان مربوط تأمین منابع مورد نیاز تبصره 14 است.
 
معاون امور مجلس اتاق تعاون گفت: در مورد شهرداری‌ها به میزان 50 درصد تضمین و بازپرداخت به عهده دولت است.
 
به گفته لاهوتی، خرید تضمینی گندم در سال آینده هر کیلو 9500 تومان تصویب شده است.
 
نماینده اتاق تعاون ایران در کمیسیون تلفیق بیان داشت: استفاده از فاینانس خارجی به میزان 26 میلیارد و 500 میلیون یورو در لایحه دولت بود که به 30 میلیارد یورو افزایش یافت.
 
وی ادامه داد: مبلغ 130 هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولت جهت بدهی تأمین اجتماعی همسان‌سازی و مطالبات بازنشستگان کشور و مطالبات خانواده شهدا و ایثارگران شامل 90 هزار میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی و استمرار همسان‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی، پنج هزار میلیارد همسان‌سازی نیروهای مسلح بازنشستگان، 9 هزار میلیارد تومان بازنشستگان کشوری، 20 هزار میلیارد تومان مطالبات ایثارگران و خانواده شهدا و 6 هزار میلیارد تومان جهت آب‌رسانی روستایی اختصاص یافته است.
 
لاهوتی در ادامه به رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده دولت در سال آینده اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی در لایحه دولت هشت درصد پیش‌بینی‌شده بود و منابع مورد نیاز سه هزار و 400 هزار میلیارد تومان است؛ این در حالی است که منابع پیش‌بینی‌شده دولت 2 هزار و 394 هزار میلیارد تومان است که 106 هزار میلیارد تومان برای رسیدن به یک رشد اقتصاد هشت درصد نیاز دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: امکان تحقق 2394 هزار میلیارد تومان منابع دولت وجود ندارد و به نظر می‌رسد رشد اقتصادی صندوق بین‌المللی پول برای ایران 2.5 برای 1401 پیش‌بینی کرده است، تحقق یابد.
 
لاهوتی در خصوص آخرین تحولات بودجه 1401 در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: روند رسیدگی در صحن علنی مجلس آغاز شده و در دو شیفت نمایندگان به صورت کاملاً جدی و پرتلاش مشغول رسیدگی هستند؛ تاکنون روند تغییرات مهمی در تبصره‌های یک و دو اتفاق نیفتاده است، ولی اختلاف نظر در خصوص ارز ترجیحی یا تأمین کالاهای اساسی به روش‌های دیگر مورد بحث است که باید در بخش رسیدگی هزینه منتظر باشیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
وی یادآور شد: به دولت اجازه داده شده است در سال آینده 50 هزار دستگاه کامیون اتوبوس بیرون شهری و درون‌شهری 10 هزار دستگاه ماشین‌آلات معادن راه‌سازی توسط بخش خصوصی وارد کند.

لینک کوتاه
کمیسیون تلفیق مجلس ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما