آمارهای اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در نخستین ماه از سال 2022 میلادی با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی، با افزایشی 21 هزار بشکه‌ای به بالای 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان تولید در سه سال گذشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گزارش تولید نفت اعضای خود را برای نخستین ماه از سال 2022 میلادی منتشر کرد.
 
بر اساس این گزارش، در ماه ژانویه (دی و بهمن‌ماه) تولید نفت اوپک 64 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. افزایش تولید نفت اوپک به دلیل تصمیم اعضای این سازمان به همراه تولید کنندگان غیر اوپکی است که تولید خود را 400 هزار بشکه در روز افزایش دهند. 
 
با توجه به افزایش 64 هزار بشکه‌ای، تولید اعضای اوپک، در آستانه 28 میلیون بشکه در روز قرار گرفت.
 
بر این اساس، 13 عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه ژانویه، 27 میلیون و 981 هزار بشکه نفت خام تولید کردند که 64 هزار بشکه بیشتر از 27 میلیون و 918 هزار بشکه ماه دسامبر است.
 
عربستان با تولید روزانه 9 میلیون و 999 هزار بشکه، عراق با تولید روزانه چهار میلیون و 245 هزار بشکه و امارات با تولید روزانه 2 میلیون و 924 هزار بشکه، تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند.
 
ایران در ماه ژانویه 2 میلیون و 503 هزار بشکه نفت خام تولید کرده که 21 هزار بشکه بیشتر از ماه دسامبر بوده است. این میزان تولید بعد از اجرای کامل بازگشت تحریم‌ها به اقتصاد ایران و با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، در سه سال گذشته بی سابقه بوده است.
 
در کنار این افزایش تولید، قیمت نفت خام سنگین ایران که یکی از نفت های شاخص در قیمت گذاری سبد اوپک به شمار می رود نیز با رشد قیمت همراه بوده و در نخستین ماه از سال 2022 میلادی با افزایشی حدود 11 دلار در هر بشکه همراه شده است. 
 
قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر 10 دلار و 91 سنت برابر با 14.6 درصد افزایش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژانویه 85 دلار و 59 سنت ثبت شد، در حالی که این رقم در ماه دسامبر هر بشکه 74 و 68 سنت بود.
 
میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال 2021 برابر با  54  دلار و 38  سنت و در سال 2020  برابر با 40 دلار و 77 سنت بوده است.
 
دبیرخانه اوپک میزان تقاضای برای نفت در سال 2022 را 100 میلیون و 80 هزار بشکه در روز اعلام کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی  بیش از چهار درصد رشد داشته است.
 
در کنار افزایش تولید نفت ایران، افزایش صادرات نفت نیز محقق شده است. 
 
رویترز به‌تازگی گزارشی منتشر کرده است که با استناد به آمار شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، صادرات روزانه نفت ایران در پایان ماه دسامبر  (آذر- دی) 2021 به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان در سه سال گذشته است.
 
این گزارش تاکید می‌کند که بخش اعظم نفت ایران بدون مشخص بودن منبع کشور صادرکننده، راهی چین شده است. با این حال دولت بایدن افراد و شرکت‌های چینی را به خاطر واردات نفت از ایران و نقض تحریم‌ها مجازات نکرده است. 

لینک کوتاه
رکوردشکنی تولید نفت ایران تحریم‌های اقتصادی

اخبار مرتبط

نظرات شما