شرکت گازپروم ممکن است از میدانی که در جزیره ساخالین هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفته، برای صادرات گاز به چین تحت توافقی که اخیرا امضا کرده است، استفاده کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، روسیه که سومین صادرکننده بزرگ گاز به چین است، اخیرا روابطش با این کشور که بزرگترین مصرف کننده جهان است را تحکیم کرده است تا وابستگی به مشتریان انرژی اروپایی سنتی خود را در بحبوحه بن بست با غرب بر سر اوکراین کاهش دهد.
 
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه جمعه گذشته قرارداد جدید تامین گاز با چین را اعلام کرد. این قرارداد صادرات گاز از خاور دور روسیه که شبکه خط لوله آن به مسیرهای سنتی صادرات سوخت به اروپا متصل نیست را افزایش خواهد داد.
 
گازپروم اعلام کرد یک توافق خرید و فروش بلندمدت با شرکت ملی نفت چین (CNPC) برای تامین گاز طبیعی از طریق یک خط لوله خاور دور امضا کرده است.
 
با رسیدن این پروژه به ظرفیت کامل، میزان گاز روسیه که از طریق خط لوله به چین صادر می شود، به میزان 10 میلیارد متر مکعب در سال رشد خواهد کرد و به 48 میلیارد متر مکعب در سال بالغ می شود که شامل صادرات از طریق خط لوله قدرت سیبری است.
 
گازپروم منبع تامین قرارداد جدید را فاش نکرده است. با این حال دو منبع آگاه اظهار کردند گاز ممکن است از میادین ساخالین شامل یوژنو-کیرینسکوی که واشنگتن در سال 2015 به دلیل نقش مسکو در بحران اوکراین هدف تحریم قرار داد تامین شود.
 
این میدان که بخشی از بلوک کیرینسکی در دریای اُخُتسک است، ذخایر نفت خام هم دارد در حالی که تحریمها مربوط به اکتشاف یا تولید نفت یا گاز در آبهای عمیق روسیه است.
 
این تحریمها مانع از آن می شود که شرکتهای خارجی از منابع هیدروکربن چنین میادینی بهره برداری کنند. صادرات احتمالی گاز از یوژنو-کیرینسکوی ممکن است نشان دهد روسیه یاد گرفته است چگونه تحریمها را دور بزند.
 
طبق آمار گازپروم، ذخایر یوژنو-کیرینسکوی به 711.2 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، 111.5 میلیون تن میعانات گازی و 4.1 میلیون تن نفت بالغ می شود. تولید این میدان 21 میلیارد متر مکعب در سال است.
 
یک منبع آگاه به رویترز درباره منبع گاز برای قرارداد جدید با چین گفت: بدون شک این منبع، یوژنو-کیرینسکوی خواهد بود.
 
گازپروم در وب سایت خود اعلام کرده که یوژنو-کیرینسکوی در مرحله پیش توسعه قرار دارد و اکتشاف زمین شناسی در محدوده داخل این میدان تکمیل شده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، پیش بینی می شود پروژه ساخالین 1 تولید LNG را در سال 2028 آغاز کند. ساخالین 2 که تاسیسات LNG گازپروم در این منطقه است، منابع کافی گاز برای افزایش تولید و ایجاد خط تولید سوم ندارد.

لینک کوتاه
گاز تحریمی روسیه چین صادر

اخبار مرتبط

نظرات شما