وزیر برق عراق و وزیر انرژی قطر درباره امکان تامین گاز مورد نیاز بغداد بر ای رفع کمبود برق در این کشور گفت و گو کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، خبرگزاری عراق گزارش کرد عادل کریم، وزیر برق عراق در سفر به دوحه با سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر درباره مسائل لجستیکی مربوط به انتقال گاز از بنادر قطر به عراق گفت و گو کردند.
 
عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان سعودی است، برای بیش از 90 درصد درآمد بودجه به فروش نفت وابسته است و برای کاهش وابستگی به واردات گاز عراق از سوی آمریکا تحت فشار قرار دارد. با وجود این که آمریکا از سال 2018 صادرات انرژی ایران را هدف تحریم قرار داد اما با صدور معافیتهایی، به عراق اجازه داد به واردات از ایران ادامه دهد اما هشدار داد اگر عراق در یافتن منابع دیگر سوخت و برق پیشرفتی نداشته باشد، این معافیتها را خاتمه خواهد داد.
 
شبکه برق عراق پس از سالها جنگ که نابودی زیرساخت حیاتی را به دنبال داشته است، ضعیف مانده و عرضه متناوب گاز و برق از سوی ایران به کمبود گسترده برق در عراق به خصوص در ماه‌های داغ تابستان منجر شده است. قطعی‌های برق بارها باعث اعتراضات گسترده عراقی‌ها و در مواردی مسدود شدن راه‌های دسترسی به میادین نفتی از سوی آنها شده است. عراق برای جذب شرکتهای چند ملیتی مانند زیمنس آلمان و جنرال الکتریک آمریکا برای بازسازی زیرساخت ویران شده این کشور تلاش کرده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، به دلیل کمبود تاسیسات، عراق عمده گازی که به همراه نفت تولید می شود را می سوزاند و از واردات نیروی ایران برای تامین برق مورد نیازش استفاده می کند. طبق گزارش بانک جهانی، عراق در سال 2020 پس از روسیه دومین رکورددار مشعل سوزی در جهان بود.
 
وزیر نفت عراق اعلام کرده که کشورش درصدد کمک گرفتن از شرکتهای نفتی بین‌المللی برای جمع آوری گاز همراه نفت به منظور تامین نیرو و کاهش وابستگی به واردات گاز و برق ایران است. با این حال صنعت نیروی عراق به حداقل هفت میلیارد فوت مکعب در روز خوراک برای 40 گیگاوات ظرفیت برق نصب شده نیاز دارد که به معنای در پیش بودن راه طولانی تا قطع وابستگی به واردات از ایران است. بعلاوه مصرف سالانه انرژی به دلیل رشد جمعیت، پنج تا هفت درصد رشد می‌کند.

لینک کوتاه
مذاکرات عراق دریافت گاز قطر

اخبار مرتبط

نظرات شما