رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک‌های که از نظر نقدینگی با ناترازی مواجه هستند باید تلاش کنند تا با واگذاری اموال مازاد خود، نقدینگی مورد نیاز برای اعطای تسهیلات را تامین کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، دوازدهمین گردهمایی روسای موفق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.
 
در این نشست، علی صالح آبادی اظهار کرد: یکی از مصوبات بسیار هم در سیستم بانکی ایجاد تعادل بین منابع و مصارف بانک‌هاست، زیرا اگر مصارف یک بانک بر منابع آن فزونی پیدا کند، آن بانک با مشکل کمبود نقدینگی مواجه خواهد شد که بدین منظور، بانک‌ها باید به این موضوع توجه ویژه کنند تا ناترازی در منابع و مصارف آن‌ها ایجاد نشود. علاوه براین، بدون توجه به منابع موجود خود، تسهیلاتی را تصویب نکنند که نقدینگی را با کمبود مواجه کند و منجر به اضافه برداشت از بانک مرکزی شود.
 
وی با بیان اینکه یکی دیگر از انتظارات بانک مرکزی از بانک‌ها این است که به بازار بین بانکی و عملکرد خود در این بازار توجه کنند، افزود: بانک‌های که با ناترازی از لحاظ نقدینگی مواجه هستند باید تلاش کنند تا اموال مازاد خود را واگذار کنند تا نقدینگی مورد نیاز خود را برای اعطای تسهیلات تامین کنند.
 
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب، یکی دیگر از انتظارات از بانک‌ها را نظارت بر مصرف تسهیلات دانست و گفت: در این زمینه انتظار می‌رود که بانک‌ها نظارت جدی بر مصرف تسهیلات داشته باشند و بانک مرکزی نیز باید به صورت سیستمی بر مصرف تسهیلات نظارت صحیح داشته باشد زیرا، از سیاست‌های اصلی دولت و بانک مرکزی هدایت اعتبارات به تولید و بخش‌های مولد اقتصادی است.
 
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های بانک مرکزی تقویت کفایت سرمایه بانک‌ هاست که در این زمینه امیدواریم مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سرمایه بانک‌ها بتواند به تقویت کفایت سرمایه بانک‌ها منجر شود. از دیگر مواردی که بانک‌ها باید نسبت به رعایت آن توجه ویژه داشته باشند، رعایت نرخ سپرده و تسهیلات است که معمولا بیشتر شکایت‌ها از شبکه بانکی نیز در این زمینه است و اخیرا چندین شعبه در خصوص رعایت نکردن نرخ‌های مصوب به هیئت انتظامی ارجاع داده شده است.
 
صالح‌آبادی درباره اجرای تکالیف بودجه‌ای توسط شبکه بانکی اظهار کرد: انتظارات از بانک‌ها برای پرداخت وام‌های خرد چون وام ازدواج، مسکن و ... بالاست و آن‌ها باید منابع و نقدینگی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند تا بتوانند تکالیف قانونی را به نحو احسنت انجام دهند.
 
رئیس کل بانک مرکزی افزود: از همکاران شبکه بانکی انتظار این است که مقررات ابلاغی برای شبکه بانکی را رعایت کنند و در مواردی که متوجه می‌شوند اجرای مقررات با اشکالات مواجه است، ایرادات را به بانک مرکزی برای اصلاح پیشنهاد دهند. علاوه بر این، در کمیته بانک مرکزی که مقررات تعیین می‌شوند درنظر داریم تا نخبگان بانکی نیز دراین کمیته حضور داشته باشند و از نظرات آن‌ها استفاده شود تا مقرراتی تصویب می‌شود که قابلیت اجرا داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: اخیرا در بحث وام‌های خرد مواردی مطرح شد که پرداخت آن‌ها تسهیل شود و بانک مرکزی نیز به دنبال اجرای این موضوع است و پرداخت وام بدون ضامن این به معنی نیست که سرفصل جدیدی برای پرداخت وام جدید تعریف شده بلکه در چارچوب ضوابط باید شرایط پرداخت وام‌های خرد بدون ضامن صورت بگیرد. البته در راستای پرداخت تسهیلات بدون ضامن باید به افزایش ریسک بانک‌ها نیز توجه شود و نباید پرداخت این وام بانک‌ها به ریسک‌پذیری بانک‌ها لطمه بزند.
 
صالح آبادی خاطرنشان کرد که از سوی بانک مرکزی تا پایان سال بسته‌ای از تسهیلات خرد با تضامین سهل‌تر و با رتبه اعتباری مناسب تهیه و ابلاغ می‌شود.

لینک کوتاه
رئیس بانک مرکزی تامین نقدینگی بانک‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما