وزیران اوپک پلاس در نشست کوتاهتر از حد معمول روز چهارشنبه توافق کردند افزایش تدریجی تولید را ادامه دهند و افزایش تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز برای ماه مارس را تصویب کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، تولیدکنندگان اوپک پلاس که بیش از 40 درصد از تولید جهانی نفت را در کنترل دارند، با درخواست کشورهای مصرف کننده بزرگ نظیر آمریکا و هند برای افزایش بیشتر تولید و حمایت از احیای اقتصادی از پاندمی روبرو شده اند. اما این گروه سیاست افزایش تولید ماهانه به میزان 400 هزار بشکه در روز را حفظ کرده و کوتاهی کشورهای مصرف کننده برای تضمین سرمایه گذاری کافی در سوختهای فسیلی همزمان با گذار به سوی انرژی پاک را عامل بالا رفتن قیمتهای خوانده است.  

چندین منبع آگاه در اوپک پلاس همچنین اظهار کردند: قیمتها تحت تاثیر تنشها میان روسیه و آمریکا افزایش پیدا کرده اند. واشنگتن مسکو را متهم کرده است قصد حمله به اوکراین را دارد در حالی که روسیه منکر این اتهامات شده است.

به گفته منابع آگاه، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در این نشست گفت: ما با روحیه المپیک زندگی می کنیم و بر همین اساس رکورد این نشست را با به نتیجه رسیدن آن در 16 دقیقه شکستیم.

اما افزایش تولید اوپک پلاس با این حقیقت که چندین عضو این گروه به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی در چند سال گذشته، با مشکلاتی برای افزایش تولید روبرو هستند، پیچیده شده است. تنها شماری از کشورها به خصوص عربستان سعودی ظرفیت مازاد تولید دارند که می تواند کمک کند سطح تولید کلی اوپک پلاس افزایش پیدا کند. اما افزایش تولید این کشورها قیمتها را بالاتر می برد زیرا ظرفیت مازاد تولید جهانی را کاهش داده و بازار را در برابر شوکهای آتی عرضه آسیب پذیر می کند.

بسیاری از تحلیلگران و ناظران اوپک وضعیت امروز را با بحران سال 2008-2007 مقایسه می کنند که قیمتهای نفت تحت تاثیر عدم وجود ظرفیت مازاد تولید اوپک برای تامین تقاضای رو به رشد چین، به 147 دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

در گزارش کمیته فنی مشترک که از سوی رویترز مشاهده شده، پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری بدون تغییر ماند و همچنان 4.2 میلیون بشکه در روز برآورد شده است. در این گزارش پیش بینی شده است تقاضای جهانی برای نفت در نیمه دوم سال 2022 به سطح پیش از پاندمی برمی گردد. تقاضا برای نفت در سال 2019 به بیش از 100 میلیون بشکه در روز رسیده بود.

کارشناسان اوپک پلاس پیش بینی کردند جهان با مازاد عرضه در سال 2022 روبروست که به 1.3 میلیون بشکه در روز می رسد. برآورد مذکور کمتر از پیش بینی قبلی 1.4 میلیون بشکه در روز مازاد عرضه در سال میلادی جاری است.

محدودیت عرضه باقی مانده اوپک پلاس به 2.6 میلیون بشکه در روز می رسد و این گروه امیدوار است این حجم عرضه را پیش از پایان امسال به بازار برگرداند.

اظهارات وزیران اوپک پلاس پس از دیدار رسمی

محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر اظهار کرد: این کشور در راستای توافق روز چهارشنبه اوپک پلاس، تولید نفت خود را در مارس به 992 هزار بشکه در روز افزایش می دهد. وی گفت: تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید ماهانه به میزان 400 هزار بشکه در روز به دلیل عدم تاثیر شیوع واریانت اُمیکرون بر اقتصادهای جهان بوده است. با این حال اوپک پلاس در بحبوحه گسترش سریع این واریانت، به رصد بازار ادامه می دهد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پس از دیدار وزیران اوپک پلاس به شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت: روسیه تا مارس 1.8 میلیون بشکه در روز از دو میلیون بشکه در روز تولید نفتی که در آوریل سال 2020 موافقت کرده بود محدود کند را احیا خواهد کرد. وی افزود: تقاضا برای فرآورده های نفتی بهبود یافته با این حال ابهاماتی شامل شیوع واریانت اُمیکرون به قوت خود باقی مانده است.

محمد الفارس، وزیر نفت کویت اظهار کرد: تقاضای جهانی برای نفت با شرایط مثبت و شاخصهای مالی جهانی مطلوب، همچنان رو به بهبود است. خطراتی شامل تورم رو به رشد و واریانتهای جدید کووید 19 احتیاط را ایجاب می کند، با این حال با گسترش واکسیناسیون کووید 19، تاثیر اُمیکرون می تواند جزئی باشد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمتهای نفت روز چهارشنبه با وجود تصویب افزایش تولید ملایم از سوی اوپک پلاس، با کاهش روبرو شدند. بهای معاملات نفت برنت با هفت سنت کاهش، به 89 دلار و 9 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 25 سنت معادل 0.3 درصد کاهش، به 87 دلار و 95 سنت در هر بشکه رسید.

 

لینک کوتاه
تصویب افزایش تولید نفت اوپک پلاس

اخبار مرتبط

نظرات شما