قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی به دنبال نگرانیها نسبت به کمبود عرضه افزایش یافت و در مسیر ثبت ششمین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت 45 سنت معادل 0.5 درصد افزایش یافت و به 89 دلار و 79 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته 62 سنت کاهش پیدا کرد با این حال قیمت این شاخص در ابتدای معاملات به 91 دلار و 4 سنت رسید که بالاترین قیمت از اکتبر سال 2014 بود.
 
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 50 سنت معادل 0.6 درصد افزایش، به 87 دلار و 11 سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز پنج شنبه 74 سنت کاهش پیدا کرد. وست تگزاس اینترمدیت هم ابتدای معاملات تا سطح 88 دلار و 54 سنت پیشروی کرده بود که بالاترین قیمت در هفت سال اخیر بود.
 
هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در مسیر ثبت ششمین رشد هفتگی متوالی هستند که طولانی ترین رشد هفتگی ممتد از اکتبر به شمار می رود که قیمت نفت برنت برای هفت هفته متوالی و وست تگزاس اینترمدیت برای 9 هفته متوالی صعود کرده بود.
 
قیمتهای نفت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تحت تاثیر تنشها میان روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان و صادرکننده بزرگ گاز طبیعی به اروپاست و غرب بر سر اوکراین و تهدید حملات موشکی یمن به امارات متحده عربی، حدود 15 درصد رشد کرده است.
 
تاتسوفومی اوکوشی، اقتصاددان ارشد شرکت نومورا سکیوریتیز در این باره گفت: زمانی که قیمت نفت برنت از مرز 90 دلار عبور کند، ما شاهد فروش خواهیم بود اما سرمایه گذاران پس از این که قیمتها اندکی کاهش پیدا کردند، دوباره شروع به خرید می کنند زیرا درباره اختلالات عرضه به دلیل رشد تنشهای ژئوپلیتیکی محتاط مانده اند. بازار انتظار دارد میزان عرضه بالا بماند زیرا انتظار می رود اوپک پلاس به سیاست افزایش تدریجی تولید ادامه دهد.
 
بازار به نشست دوم فوریه وزیران اوپک پلاس متمرکز شده است. چندین منبع آگاه به رویترز اظهار کردند اوپک پلاس احتمالا به برنامه افزایش تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز برای مارس پایبند می ماند.
 
افزایش تولید نفت از سوی کشورهای تولیدکننده برای سود بردن از قیمتهای بالا، ظرفیت مازاد تولید آنها را که از بازار در برابر شوکهای ناگهانی عرضه حمایت می کند را تقلیل داده و ریسک افزایش قیمتها در صورت کمبود سوخت را تشدید کرده است.
 
تحلیلگران گروه ANZ Research در یادداشتی نوشتند: اوپک برای افزایش تولید مطابق با برنامه توافق شده به سختی تقلا می کند. در واقع ظرفیت مازاد تولید در سطحی است که ممکن است برای پوشش هر گونه اختلالات ناشی از تنشهای ژئوپلیتیکی کافی نباشد. انتظار داریم بازار در سه ماهه اول سال 2022 در کمبود عرضه بماند. محدودیت عرضه احتمالا برای مدتی یکی از ویژگی های بازار نفت خواهد بود و ما شاهد آن هستیم که بازارها روی یک نرخ ریسک قابل توجه حساب می کنند.
 
بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه، تحلیلگران و مقامات شرکتهای نفتی پیش بینی کردند واردات نفت چین که بزرگترین واردکننده این کالا در جهان است، ممکن است امسال حداقل هفت درصد بهبود پیدا کند و روند کاهشی سال 2021 را معکوس کند که تحت تاثیر خرید برای واحدهای پالایشی جدید و ذخیره سازی مجدد نفت خواهد بود.

لینک کوتاه
نفت برنت مرز ۹۰ دلار

اخبار مرتبط