در فرخنده سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و ولادت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، مراسم ویژه مدیحه‌سرایی و شعرخوانی در فضایل و مناقب آن حضرت و تجلیل از شعرای آیینی به همت خانه مداحان شمیرانات روز جمعه اول بهمن‌ماه در محل سالن اجتماعات مسجد مفتخر واقع در بلوار اندرزگو برگزار شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، این مراسم که فرماندار شمیرانات، شهردار منطقه یک و همچنین رئیس و اعضای هیات مدیره و هیات امنای خانه و همچنین مداحان، قاریان و شعرای آیینی در آن حضور داشتند؛ با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین پشت کوهی رئیس هیات امنای خانه مداحان شمیرانات آغاز و در ادامه مداحان و شاعران اهل‌بیت عصمت و طهارت به مدیحه‌سرایی و مولودی خانی پرداختند.
از برنامه‌های ویژه این مراسم، تکریم و تجلیل از پیر غلام حسینی و شاعر آیینی حاج غلامرضا سازگار و شعرخوانی سیدحمیدبرقعی، از شاعران برجسته آیینی کشور بود.
 
در خانه مداحان به دنبال استعدایابی جوانان هستیم
 
محمد لطفی مدیر روابط عمومی خانه مداحان، قاریان و شعرای آیینی شمیرانات در حاشیه این مراسم گفت: خانه مداحان شمیرانات حدود 6 ماه است که راه‌اندازی شده و برنامه امروز به خاطر ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تجلیل از مداحان ، قاریان و شعرای آیینی پیشکسوت برگزارشده است. 
وی در ادامه به اهداف خانه مداحان شمیرانات اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف خانه مداحان استعدادیابی و حمایت و رشد جوانانی است که در زمینه مداحی ، شعر استعداد دارند .
محمد لطفی ادامه داد : یکی دیگر از اهداف خانه مداحان این است که متن و شعرخوانی مداحی به حالت سابق و سنتی خود که رهبری معظم فرمودند برگردد. حالت سنتی را از دست ندهد و از سبک‌های که مورد سؤال قرار بگیرد پرهیز کنند.
وی بابیان اینکه ما در خانه مداحان امور شعرا و امور سبک‌ها راداریم، خاطرنشان کرد: منظور از سبک‌هایی که می‌گویم سنتی خیلی قدیمی نیست بلکه حالت سنگین خوانی قدیم را می‌گویم .اینکه سبک‌های جدید و اشعار جدید خوانده شود ولی سنگینی خود را حفظ کند مدنظر است. این‌که رهبری فرمودند منظورشان این است که اشعار و سبک جدید باشد اما حالت سنگینی خود را حفظ کند.
مدیر روابط عمومی خانه مداحان شمیرانات گفت: از دیگر برنامه‌های خانه مداحان شمیرانات آموزش مداحی و آموزش صنعت شعر برای کسانی است که در هیات ها و مسائل فرهنگی فعالیت دارند.

سنتی خوانی باید اولویت اول ما باشد
محمدحسین جبلی عضو هیات مدیره خانه مداحان نیز گفت: سنتی خوانی در مداحی بسیار حایزاهمیت است،.اگرچه دوستان و عزیزانی با آهنگ از سنتی خوانی خارج‌شده و به اقامه عزا می‌پردازند اما نباید در خواندن حزن و اندوه را فراموش کرد.
جبلی با اشاره به فرمایشات حضرت امام ره که فرمودند؛  ما هرچه داریم از این محرم‌ها و صفرهاست، افزود:  هر چه داریم از بودن حزن و اندوه‌ها و گریه‌ها برای اهل‌بیت عصمت و طهارت است بنابراین اگر موسیقی را در اینجا قرار دهیم از سنتی خوانی خارج می‌شود.
 وی گفت:  من شخصاً هیچ‌گونه تمایلی به موسیقی ندارم و در این زمینه نه تائید می‌کنم و نه دنبال آن هستم
عضو هیات مدیره خانه مداحان خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، سنتی خوانی باید اولویت اول ما باشد که بتوانیم در آن حزن و اندوه اهل‌بیت (سلام اله علیها) را داشته باشیم. همان‌طور که در شادی‌ها باید شادباشیم در عزاها هم باید واقعاً عزادار باشیم.
وی گفت: من سنتی خوانی را دوست دارم و به آن عشق می‌ورزم و امیدوارم که این سنت حفظ شود همان‌طور که از گذشته این به ما رسیده است.
 
به دنبال خدمات بهتر به جامعه مداحان هستیم
در ادامه روح‌الله کبیر سلطانی مدیر داخلی و خدمات رفاه خانه مداحان کشور گفت: برگزاری تکریم و تجلیل از مداحان و شاعران باعث همدلی و همکاری آن‌ها می‌شود.
وی گفت: از وظایف اصلی خانه مداحان چه کشور و چه مراکز دیگر آن بحث خدمات رفاهی مداحان یعنی رسیدگی به آن‌ها به‌ویژه پیر غلامان است و نکته دیگری بحث آموزش مداحان است که امیدواریم بتوانیم در این زمینه موردعنایت اهل‌بیت قرار بگیریم.
وی با اشاره به مشکل بیکاری برخی از مداحان،گفت: تعدادی از جوانان مداحی را به‌عنوان شغل مدنظر قراردادند که لازم است آن‌ها را به سمت شغل دیگری تشویق کنیم تا بتوانند شغل و درآمدی برای خود ایجاد کنند. چراکه مداحان تحصیل‌کرده‌ای داریم که بیکار هستند.بنابراین هدف ما حل مشکل بیکاری آن‌ها است البته  بزرگان جامعه مداحی و مسئولین هم در این زمینه باید پای‌کار بیایند.
وی گفت:  تلاش ما این است که در بحث رفاهی و آموزشی داریم به جامعه مداحان تا جایی که بتوانیم کمک کنیم . همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با بعضی وزارتخانه‌ها و بانک‌ها در دست اقدام داریم که بتوانیم سال آینده با دست بازتر به مداحان رسیدگی کنیم




لینک کوتاه
مراسم مدیحه‌سرایی مولودی خانی ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)