سهم اوپک از واردات نفت هند در سال 2021 به پایینترین حد در بیش از یک دهه گذشته سقوط کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بررسی و تحلیل آمار از سال 2007 تا 2021 توسط رویترز نشان داد اعضای اوپک که عمدتا کشورهای خاورمیانه و آفریقا هستند، شاهد افت سهمشان از واردات نفت هند به 70 درصد در سال 2021 در مقایسه با سهم 87 درصدی در سال 2008 بوده اند.
 
طبق آمار، واردات نفت هند در سال 2021 به میزان 3.9 درصد بهبود یافت و به 4.2 میلیون بشکه در روز رسید اما همچنان پایین سطح واردات پیش از پاندمی در سال 2019 ماند. انتظار می رود با بهبود تقاضا برای سوخت، واردات نفت هند امسال بهبود بیشتری پیدا کند. دولت با وجود افزایش موارد ابتلا به کووید 19، قرنطینه های کرونایی را تسهیل کرده است. همین طور پیش بینی می شود حاشیه سود پالایشگرها هم قوی بماند. پالایشگاهها سال گذشته به دلیل قرنطینه هایی که به مصرف سوخت ضربه زدند، ناچار شدند نرخ پالایش را کاهش دهند.
 
در دسامبر واردات نفت هند به حدود 4.7 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در 11 ماه گذشته بود و حدود پنج درصد بالاتر از نوامبر بود اما همچنان 7.8 درصد پایینتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
 
ام کی سورانا، رییس هیات مدیره شرکت دولتی هندوستان پترولیوم گفت: با فروکش کردن نگرانیها نسبت به شیوع اُمیکرون و پیش بینی ها برای فعالیت پالایشگاهها با ظرفیت کامل، واردات نفت هند می تواند حدود پنج درصد رشد کند.
 
سهم اوپک از واردات نفت هند کاهش پیدا کرده زیرا پالایشگاههای هندی واردات از کانادا و آمریکا را افزایش داده اند. تحریمهای آمریکا، واردات نفت از ونزوئلا و ایران را برای هند دشوار کرده و در نتیجه خریداران هندی برای تامین نفت مورد نیازشان، به آمریکا، کانادا، گویان و بعضی از تولیدکنندگان کوچک در آفریقا روی آورده اند.
 
نفت آمریکا 7.3 درصد و نفت کانادا 2.7 درصد سهم در واردات نفت هند داشتند که به ترتیب 5.5 درصد و 0.7 درصد در سال 2020 افزایش نشان دادند.
 
توقف واردات از ونزوئلا تحت فشار تحریمهای آمریکا سبب شد سهم نفت آمریکای لاتین از واردات هند به 8.7 درصد نزول کند که پایینترین رکورد 12 سال گذشته بود. نفت خاورمیانه حدود 62 درصد از کل واردات نفت هند را تشکیل داد.
 
بر اساس گزارش رویترز، عراق که از سال 2017 از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به هند سبقت گرفت، در سال 2021 همچنان این جایگاه را حفظ کرد. انتظار می رود صادرات نفت عراق به هند در سال 2022 افزایش پیدا کند زیرا شرکت هندوستان پترولیوم برای ظرفیت پالایش توسعه یافته خود 45 درصد نفت بیشتری خریداری خواهد کرد.

لینک کوتاه
سقوط سهم اوپک واردات نفت هند

اخبار مرتبط

سقوط بیت‌کوین

سقوط بیت‌کوین

بیت‌کوین سقوط کرد و طی 24 ساعت گذشته 1.02 درصد از دست داد. 9 فروردین 1403

نظرات شما