برنج به عنوان مهم ترین و اساسی ترین کالاهای اساسی هموطنان مان به حساب می آید که این روزها به دلایل نامعلومی به مرز 80 هزار تومان در هر کیلو رسیده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پرسون، در سال های اخیر افزایش ارز و اختصاص پیدا نکردن ارز دولتی به برنج های وارداتی موجب افزایش قیمت در برنج های تولید داخل شده است و به دنبال آن کاهش تولید در داخل و همچنین افزایش حقوق کارگران و تجهیزات کشاورزی موج دیگری از گرانی برنج تولید داخل را به بار آورده است.
 
طبق آمارها برنج ایرانی درجه یک در سال 98 کیلویی 40 هزار تومان در خرده فروشی ها معامله می شد که طی دو سال اخیر با 50 درصد افزایش به هر کیلو 60 هزار تومان رسیده است و این روزها هرکیلو برنج درجه یک ایرانی در خرده فروشی های سطح شهر تهران به مرز 80 هزار تومان رسیده است.
 
خبرنگار پرسون برای اینکه این موضوع را بررسی کند به تعدادی از عمده و خرده فروشی های سطح شهر مراجعه کرده است، که در ادامه می خوانید:
 
قیمت روزانه شده است
این روزها معنی ندارد که کسبه بخواهند کالای قدیمی خریداری شده خود را به قیمت قدیمی بدهند باید سود خود را به همراه اصل سرمایه و یک هزینه دیگر به روی خرید بار جدید در نظر گیرند، در واقع اگر بخواهند با قیمت گذشته کالا را به فروش برسانند سرمایه کسبه روز به روز آب خواهد شد.
 
در گمرک یا همان محله انبار نفت سابق تهران بنکداری های بسیار وجود دارد که برنج نیز عرضه می شود، یکی از کسبه این محل به خبرنگار ما گفت: هزینه نگهداری، حمل و نقل، بسته بندی، کارگر و کارخانه های برنج کوبی موجب شده تا هزینه برنج تمام شده تولید داخلی افزایش پیدا کند.
 
وی که خود را محمد معرفی کرد، افزود: بازار برنج این روزها روزانه شده است و کسبه برای فروش برنج باید همانند فروش طلا روزانه از یکدیگر قیمت را استعلام بگیرند.
 
وی درپاسخ به این سوال که چرا کالایی که کسبه با قیمت ارزان خریداری کرده اند با قیمت جدید عرضه می کنند؟ گفت: این روزها معنی ندارد که کسبه بخواهند کالای قدیمی خریداری شده خود را به قیمت قدیمی بدهند باید سود خود را به همراه اصل سرمایه و یک هزینه دیگر به روی خرید بار جدید در نظر گیرند، در واقع اگر بخواهند با قیمت گذشته کالا را به فروش برسانند سرمایه کسبه روز به روز آب خواهد شد.
 
کاهش تولید عامل گرانی

 
یکی دیگر از کسبه در این باره معتقد است: مهم ترین عامل گرانی کمبود تولید است، زمانی که عرضه و تقاضا در بازار متناسب باشد قیمت نیز متعادل خواهد بود.
 
وی افزود: شک نکنید تا زمانی که وفور در بازار نباشد قیمت ها رو به افزایش قرار می گیرد.
 
این کاسب محله گمرک درپاسخ به این سوال که افزایش قیمت ادامه دار خواهد بود، گفت: تا زمانی که تعادل برقرار نشود افزایش قیمت ادامه خواهد داشت و با توجه به اینکه فصل سرما است و نگهداری برنج مناسب است افزایش قیمت برنج ادامه دار خواهد بود؛ اما بعد از ایام نوروز قیمت برنج به دلیل گرمای هوا که مناسب برای نگهداری نیست و رو به تولید جدید می رویم کاهش قیمت خواهیم داشت.
 
برنج خارجی همچنان ارزان قیمت
 
فروشنده یکی از مغازه های برنج فروشی محله گمرک که انبوهی از برنج خارجی در آن وجود دارد، معتقد است: برنج خارجی به یک باره در دو سال اخیر با افزایش قیمت رو به رو شده است؛ اما این روزها قیمت ها متوقف شده است.
 
وی افزود: قیمت برنج هندی این روزها متعادل شده است، به طوری که هرکیلو برنج هندی 25 هزار تومان و برنج پاکستانی 27 هزار تومان در هر کیلو معامله می شود.
 
آمارها
 
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که متوسط قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک در آذرماه امسال 51 هزار و 680 هزار تومان بوده است و این در حالی است که این کالا در آبان ماه دو هزار تومان ارزان‌تر بود. هر کیلو برنج ایرانی درجه یک در آبان ماه 1400 در حدود 49 هزار و 572 تومان قیمت داشت. تفاوت این اعداد و ارقام نشان می دهد که برنج در آذر ماه نسبت به آبان ماه 4.3 درصد گران شد.
 
اما نکته دیگر در گزارش مرکز آمار، گرانی 55.3 درصدی برنج درجه یک ایرانی در یک سال گذشته است. در آذرماه سال 1399 متوسط قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک 33 هزار و 268 تومان بود.
 
بنا به گزارش مرکز آمار، برنج خارجی درجه یک نیز در آذرماه امسال نسبت به آبان ماه 3 درصد گران شده است. متوسط قیمت هر کیلو برنج خارجی درجه یک در آذرماه 27 هزار و 941 تومان بوده و این در حالی است که در آبان ماه امسال 27 هزار و 117 تومان قیمت داشته است.
 
هر کیلو برنج خارجی در یک سال گذشته نیز 19 درصد گران شده است. در آذر سال گذشته متوسط قیمت هر کیلو برنج خارجی درجه یک 23 هزار و 479 تومان بود.

لینک کوتاه
برنج کیلویی 80/000 تومان قیمت گذاری روزانه

اخبار مرتبط

نظرات شما