یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که متغیرهای مبهم سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار روی این بازار امکان پیش‌بینی اینده بازار را سلب کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، رضا خانکی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه آینده بازار را باید پیشگویی کرد تا پیش بینی، توضیح داد: به قدری متغیرهای سیاسی موثر بر بازار زیاد است که امکان پیش بینی آینده آن وجود ندارد. نمیتوان گفت توافق سیاسی می شود یا نه و یا اینکه چه سرنوشتی در انتظار بودجه سال آینده است. اما به نظر من واکنش این روزهای بازار طبیعی است. وقتی بازار یک پارچه مثبت یا یکپارچه منفی می شود یعنی دارد به یک اتفاق بیرونی واکنش نشان میدهد.
 
وی ادامه داد: این اتفاق بیرونی همان مذاکرات سیاسی، کرونا، تغییرات شدید نرخ بهره و... است. برای مثال در سال 1399 یکی در دلایل صعود و سقوط یک دست بازار دستکاری بانک مرکزی در نرخ بهره بود. بانک مرکزی یکباره نرخ بهره را از 20 درصد به هشت درصد و دوباره از هشت درصد به 20 درصد تغییر داد.
 
بورس با چه ابهاماتی رو به رو است؟
 
این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه درمورد ابهاماتی که بازار سرمایه با آن ها رو به رو است اظهار کرد: در وضعیت فعلی چند پارامتر موثر وجود دارد که کسی درمورد آن صحبت نمیکند. اینکه نتیجه مذاکرات چه خواهد شد؟ معلوم نیست در شرف توافقیم یا خیر. اگر قرار است توافق صورت بگیرد چگونه است؟ موقت یا دائمی؟ بازگشت برجام است یا توافق دیگر؟ از طرف دیگر وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی روزه سکوت گرفته اند. مشخص نیست اگر توافق شود سرنوشت دلار چه خواهد شد؟ برنامه بانک مرکزی برای کنترل بازارها چیست؟ هیچ فردی در جایگاه حکمرانی خود را در این مقام نمیداند که این ریسک ها را از سر راه بازار بردارد.
 
خانکی با اشاره به دامنه نوسان در بازار سرمایه گفت: در بازار دلار دامنه نوسان وجود ندارد  و دلار میتواند در یک روز قیمت خود را پیدا کند. اما در بازار بورس دامنه نوسان وجود دارد و باعث می شود بورس قادر نباشد به اتفاقات بیرونی واکنش متعادل نشان دهد. بنابراین دچار بیش واکنشی میشود.
 
حذف دامنه نوسان حتمی است اما فوری نیست!
 
وی همچنین درمورد حذف دامنه نوسان عنوان کرد: سوالی که مطرح میشود این است که حذف دامنه نوسان در چه شرایط و چه زمانی درست است؟ هیچ زمان مناسبی را برای حذف دامنه نوسان پیدا نمیکنیم زیرا دامنه نوسان از ابتدا اشتباه بوده و اثرات بدی روی بازار گذشته است. هر زمانی هم حذف شود به بازار اسیب میزند. اگر در روند صعودی حذف شود، ممکن است سهم ها گران شوند و برعکس.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در هر حال این آسیب ها اما برای مدت کوتاه 10 روزه تا یک ماهه است. نباید از تجربه همه جهان بترسیم. حذف دامنه نوسان باید برنامه ریزی شود و در یک برنامه یک ساله صورت بگیرد اما مشخص باشد و سلیقه ای نباشد که با تغییر ادم ها قانون هم تغییر کند.

لینک کوتاه
آینده بورس پیشگویی نیاز دارد نه پیش‌بینی