قیمت نفت روز جمعه پس از این که بازار نگرانی‌ها نسبت به ناآرامی در قزاقستان و اختلال تولید لیبی را در برابر آمار اشتغال ماهانه ضعیفتر از حد مطلوب آمریکا و تاثیر آن بر سیاست پولی فدرال رزرو سبک و سنگین کرد، حدود یک درصد کاهش یافت اما رشد هفتگی چشمگیری را رقم زد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت 24 سنت معادل 0.3 درصد کاهش یافت و در 81 دلار و 75 سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 56 سنت معادل 0.7 درصد کاهش یافت و در 78 دلار و 90 سنت در هر بشکه بسته شد.

 
در شرایطی که نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه از نگرانی‌ها نسبت به تاثیر شیوع اُمیکرون بر تقاضا سبقت گرفته است، نفت برنت 5.2 درصد و وست تگزاس اینترمدیت پنج درصد رشد در نخستین هفته سال نوی میلادی به ثبت رساندند و قیمتهای آنها به بالاترین حد از اواخر نوامبر رسیده است.
 
جان کلیداف، از شرکای شرکت مدیریت سرمایه اگین کپیتال گفت: آمار اشتغال آمریکا این پرسش را ایجاد کرد که از این پس به کدام سو پیش می رویم و نگرانی‌ها نسبت به شیوع امیکرون به بازار برگشت.
 
یک روز پس از این که روسیه نیروهایش را برای سرکوب ناآرامیها به قزاقستان اعزام کرد، به نظر می رسد نیروهای امنیتی کنترل خیابانهای شهر آلماتی را برعهده گرفته اند و رئیس جمهور این کشور اعلام کرد نظم تا حدود زیادی احیا شده است. اعتراضات در مناطق غربی نفت خیز قزاقستان پس از حذف سقف قیمت دولتی بوتان و پروپان در روز سال نو آغاز شد.
 
تولید در میدان نفتی تنگیز که بزرگترین میدان نفتی قزاقستان است، روز پنج شنبه کاهش یافت و شرکت شورون که اداره این میدان نفتی را بر عهده دارد، اعلام کرد بعضی از پیمانکاران در حمایت از اعتراضاتی که در سطح این کشور آسیای مرکزی صورت گرفته، خطوط واحد را مختل کردند.
 
تولید در لیبی به 729 هزار بشکه در روز در مقایسه با اوج 1.3 میلیون بشکه در روز در سال گذشته، کاهش پیدا کرده که بخشی از علت این کاهش، تعمیرات خط لوله بوده است.
 
هر دو شاخص در ابتدای معاملات همسو با بازارهای سهام و دلار صعود کرده و یک دلار افزایش پیدا کرده بودند اما پس از انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا که ضعیفتر از حد مطلوب بود، با فشارهای کاهشی روبرو شدند.
 
آمار رسمی نشان داد اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در دسامبر به دلیل کمبود نیروی کار، کمتر از حد انتظار افزایش یافت و رشد اشتغال در آینده نزدیک ممکن است ملایم بماند زیرا شیوع کووید 19 همچنان فعالیت اقتصادی را مختل می کند.
 
در این بین، افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس با رشد تقاضا همگام نبوده است. تولید نفت اوپک در دسامبر به میزان 70 هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش افزایش یافت در حالی که تحت توافق اوپک پلاس اجازه داشت تولیدش را 253 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
 
آمار رسمی که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت آمریکا که بزرگترین مصرف کننده جهان است، تا پایان سال به مدت شش هفته متوالی کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین میزان از سپتامبر رسید. سرمای منجمدکننده در داکوتای شمالی و آلبرتا هم به تولید در این منطقه آسیب خواهد شد و باعث شد اپراتورها خط لوله کی استون به ظرفیت 590 هزار بشکه در روز را اوایل هفته برای مدت کوتاهی ببندند.
 
گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته با یک حلقه افزایش، به 481 حلقه رسید.
 
اگر چه واریانت اُمیکرون به سرعت در حال شیوع است اما نگرانی‌های بخش تقاضا با شواهدی از شدت بیماری زایی کمتر این واریانت در مقایسه با واریانتهای قبلی و تدابیر دولتها برای مهار شیوع گسترده، تخفیف پیدا کرده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، کارستن فریچ، تحلیلگر کومرس بانک اظهار کرد: نگرانی‌ها نسبت به افت شدید تقاضا برای نفت اکنون که معلوم شده است اُمیکرون بیماری زایی ملایمتری در مقایسه با واریانتهای قبلی ویروس کرونا دارد و محدودیتهای رفت و آمد بعید است، تخفیف پیدا کرده است.

لینک کوتاه
درخشش نفت هفته سال میلادی