نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه قیمت سکه پس از چند هفته قرار داشتن در کانال 13 میلیون تومان، طی یک هفته اخیر مجدد به کانال 12 میلیون تومان بازگشته است؛ بازار این هفته سکه و طلا را نزولی توصیف و اعلام کرد که علیرغم ریزش قیمت سکه و طلا، حباب سکه بزرگتر شد چراکه میل به عرضه سکه‌ (توسط دارندگان سکه) کاهش داشته و معاملات نیز با احتیاط بیشتر انجام شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمد کشتی‌آرای در تشریح وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تا آخرین روز از سال 2021، قیمت اونس جهانی سیر صعودی داشت و تا 1830 دلار افزایش پیدا کرد اما در یک هفته اخیر که مصادف با آغاز سال میلادی هم بود، از روز دوشنبه و پس از اتمام تعطیلات سال نو میلادی، قیمت اونس جهانی سیر نزولی پیدا کرد. البته در روز اول کاهش چهار دلاری داشت اما در ادامه با 15 دلار کاهش این سیر نزولی را تا روز گذشته (پنجشنبه) ادامه داد.
 
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، افزود: پس از ریزش قیمت‌ها در اونس جهانی طلا، قیمت هر اونس طلا دوباره به کانال 1700 دلار بازگشت. در آخرین معاملات رسمی کشور در این هفته (روز پنجشنبه) قیمت هر اونس جهانی طلا 1789 دلار ثبت شده که براین اساس نسبت به ابتدای هفته 41 دلار کاهش را نشان می‌دهد.
 
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در داخل نیز برخی سیگنال‌ها و نشانه‌های مثبت درباره مذاکرات، سبب شد نرخ همه ارزها در بازار ارز کشور کاهش یابد. بنابراین کاهش همزمان نرخ ارز و قیمت اونس جهانی دو عامل اصلی کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی بوده است. در حالیکه مدت‌ها بود قیمت سکه در کانال 13 میلیون تومان در نوسان بود، در این هفته مجدد در کانال 12 میلیون تومان قرار گرفت.
 
سکه 320 هزار تومان و هر گرم طلا 35 هزار تومان ارزان شد
 
کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن نسبت به روزهای ابتدایی هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با  320 هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته به 12 میلیون و 750 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با 300 هزار تومان کاهش به 12 میلیون و 450 هزار تومان رسیده‌اند. در پایان هفته نیم سکه نیز به شش میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافته و بدین ترتیب نسبت به ابتدای هفته بطور متوسط 100 هزار تومان ارزان‌تر شده است. ربع سکه با افت 120 هزار تومانی به سه میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز در این هفته تغییری نداشته و همچنان دو میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد.
 
نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: تغییرات کاهشی ارز و اونس جهانی سبب تغییرات قیمت هر مثقال طلای آب شده در لحظه شد؛ بطوریکه هر مثقال طلا آب شده در آخرین قیمت‌ها به پنج میلیون و 470 هزار تومان رسیده که بطور متوسط هر مثقال طلا 150 هزار تومان کاهش هفتگی را تجربه کرده است. هر گرم طلای 18 عیار نیز با کاهش 35 هزار تومانی طی یک هفته اخیر به یک میلیون و 263 هزار تومان رسیده است. 
 
مسیر مخالف حباب سکه از قیمت آن
 

این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در رابطه با سکه این است که با توجه کاهش قیمت‌ها، عرضه سکه به بازار نیز کاهش پیدا کرده است و فروشندگان آن (مردم و دارندگان سکه و نه واحدهای صنفی) ترجیح دادند که سکه‌های خود را عرضه نکنند؛ به همین دلیل به دنبال کاهش عرضه سکه به بازار حباب سکه افزایش یافت. علیرغم کاهش قیمت‌ها اما همچنان با توجه به قیمت جهانی طلا و نرخ ارز، قیمت انواع سکه دارای حباب است؛ در این هفته نیز علیرغم اینکه تقاضا (متناسب و نه کاذب) وجود داشت اما کاهش عرضه منجر به افزایش حباب سکه شد.
 
کشتی‌آرای اعلام کرد: حباب سکه در طول هفته از 360 هزار تومان تا 480 هزار تومان در نوسان بوده است که نشان‌دهنده عدم تعادل تقاضا و عرضه است. معاملات سکه و طلا در این هفته با احتیاط انجام می‌شد؛ چراکه همانطور که اشار شد باتوجه به برخی سیگنال‌های مثبت حاصل از مذاکرات، اعتقادها براین است که روند کاهشی قیمت اونس جهانی طلا و کاهش نرخ ارز ادامه‌دار باشد و قیمت سکه و طلا نیز به مسیر نزولی خود ادامه دهد. اما سطح معاملات صفر نبود و در بازار وجود داشت.
 
وی در پایان گفت که به نظر می‌رسد که در همین شرایط باقی بمانیم و در ایام پیش‌رو شاهد نوسانات قابل توجه در بازار سکه و طلا نباشیم.

لینک کوتاه
سکه طلا ارزان حباب سکه

اخبار مرتبط

سکه 32 میلیون تومان شد

سکه 32 میلیون تومان شد

هر قطعه سکه تمام‌ بهار آزادی امروز (دوشنبه، دوم بهمن ماه) با افزایش 150 هزار تومانی نسبت... 2 بهمن 1402

نظرات شما