درحالی که کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با همکاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران طی نامه ای به ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس، نظرات خود را درباره اصلاح لایحه بودجه 1401 و بسته پیشنهادی حمایتی دولت از بازار سرمایه ارائه کرده است، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری بر این نکته تاکید کرد که بهبود بورس به اراده نیاز دارد و گفتار درمانی کافی نیست.

پبه گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، برخی بندهای لایحه بودجه سال آینده که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وضعیت بازار سرمایه ارتباط داشت، باعث برانگیختن واکنش های زیادی از سوی فعالان و واکنش منفی این بازار شد. اتفاقی که باعث شد دولت 10 پیشنهاد بورسی را تصویب کند تا در قانون بودجه گنجانده شود. البته درمورد اینکه آیا 10 مورد مذکور در لایحه اعمال شد یا خیر، ابهاماتی وجود دارد که همین ابهامات به قرمز شدن وضعیت بازار در روزهای گذشته دامن زد.
 
در  راستای اهمیت 10 پیشنهاد بورسی و لزوم اعمال آن در بودجه سال آینده، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با همکاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران طی نامه ای خطاب به محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی، خواستار اتخاذ تدابیری شدند که لوایح بودجه به عنوان منشأ ریسک سیستماتیک برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و سرمایه‌گذاران تلقی نشده و به وسیله‌ای برای پوشش کسری بودجه و بی‌انضباطی مالی دولت‌ها از این طریق و دست‌اندازی به سود شرکت‌های بورسی با میلیون‌ها سهامدار مستقیم و غیرمستقیم بدل نشود.
 
مواردی که در این نامه بر آن‌ها تاکید شده است شامل اصلاح فرمول نرخ گاز خوراک شرکتهای پتروشیمی، نرخ بهره مالکانه، تهاتر مطالبات شرکت‌ها از دولت، خام‌فروشی، حذف ارز ترجیحی، صندوق تثبیت، اخذ مالیات از سود سپرده اشخاص حقوقی، انتشار اوراق و مصوبات ده‌بندی ستاد اقتصادی دولت می شود.
 
بر این اساس سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تصویب 10 بند مذکور پس از ارائه لایحه بودجه اظهار کرد: اینکه بودجه تقدیم مجلس می شود و بعد از چند روز 10 بند از سوی دولت تصویب می شود، نشان می دهد که نظام برنامه ریزی در دولت مخدوش است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر دولت قصد داشت چنین اصلاحاتی انجام دهد، چرا در لایحه نیاورده بود؟
 
وی ادامه داد: قطعا این 10 بند، اتفاق مهمی برای بازار سرمایه است اما ارائه آن بعد از لایحه سیگنالی مثبتی به بازار نمیدهد. از طرف دیگر برخی بندها برای اجرا حتما باید در بودجه آورده و به آن عمل شود. بنابراین حتما باید جزو مصوبات بودجه در نظر گرفته شود و پس از آن اراده ای برای اجرای آن وجود داشته باشد، چراکه گفتار درمانی برای بهبود وضعیت بورس کافی نیست.

لینک کوتاه
بورس گفتاردرمانی کافی

اخبار مرتبط

ورق بورس برگشت

ورق بورس برگشت

با این‌که سایه اخبار سیاسی و بین‌المللی از روی بازار بورس کم رنگ شده، امروز شاخص کل بیش... 15 بهمن 1402

نظرات شما