پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی با اشاره به طرح توسعه میدان نفتی عظیم آزادگان جنوبی و مذاکرات هسته‌ای، تاثیر آن بر قیمت نفت در بازار جهانی را بررسی کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، با در نظر گرفتن فروش ثابت و بالای نفت به چین و سایر کشورهای آسیایی و احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای در سال جاری، ایران هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت از میدان نفتی عظیم آزادگان جنوبی را از 140 هزار بشکه در روز فعلی به حداقل 320 هزار بشکه در روز تا اواسط سال 2023 افزایش می دهد. طبق اظهارات محسن خجسته مهر، مدیرکل شرکت ملی نفت ایران، این میزان تولید آزادگان جنوبی و افزایش تولید آزادگان شمالی و سایر میادین نفتی بزرگ منطقه غرب کارون، ایران را قادر می سازد به هدف بلندمدت تولید یک میلیون بشکه در روز از این میادین در مدت یک تا دو سال آینده دست پیدا کند.
 
پایگاه خبری اویل پرایس به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که جواد اوجی، وزیر نفت ایران اخیرا با نمایندگان ارشد شرکت ملی نفت چین برای صحبت درباره وضعیت توسعه میادین غرب کارون به طور کلی و میادین آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی به طور خاص، دیدار کرده است. توسعه میادین غرب کارون به سطحی که یک میلیون بشکه در روز نفت تولید کنند، بخش مهمی از تعهدات چین تحت توافق 25 ساله میان ایران و چین است. به گفته منابع آگاه، چین به نوبه خود قادر خواهد بود به هر میزان که بخواهد یا همه نفت گاز و محصولات پتروشیمی را با حداقل تخفیف تضمین شده خریداری کند. در واقع سلسله توافقهایی که گزارش شده اند، نشان می دهد آمارهای رسمی میزان صادرات نفت ایران به چین را بسیار کمتر از سطح واقعی نشان می دهند.
 
با وجود همه مشوقهای در نظر گرفته شده، طبق اظهارات شرکت ملی نفت ایران و دلیل دیدار اخیر اوجی با مدیران شرکت ملی نفت چین در تهران، چین اجرای کامل طرح توسعه کل پایگاه آزادگان را به تاخیر انداخته است. خجسته مهر گفته است: در سالهای اخیر به دلایل مختلف بخشی از ظرفیت تولید را از دست داده ایم و میادین مشترک از طرح توسعه جا مانده اند. پروژه آزادگان جنوبی برای تولید 320 هزار بشکه در روز به چین واگذار شد و تحت دولت یازدهم این توافق به دلایل مختلف اجرا نشد و به شش میلیارد دلار ضرر منتهی شد. به گفته منابع آگاه، عدم اقدام قاطع در میدان آزادگان جنوبی تا حد زیادی نتیجه خودداری چین از اقدامات آشکار در ایران برای اجتناب از دشمنی دولت آمریکا در شرایطی است که مسائل جنگ تجاری هنوز حل نشده اند. راهکار معمول چین ورود به دهها پروژه قراردادی در همین پایگاه است که به اندازه فعالیتهای بزرگ توسعه و اکتشاف نفتی توجهات را جلب نمی کند. این همان راه‌کاری است که چین در ماه‌های اخیر در خاورمیانه به خصوص عراق در پیش گرفته است. یکی از منابع ایرانی آگاه گفت: با این حال در دیدار اوجی تصمیم گرفته شد که چین آزادگان جنوبی را در فهرست اولویتهایش در سال میلادی جاری قرار دهد.
 
برای ایران بهره برداری از پتانسیل کامل آزادگان جنوبی به سه دلیل مهم در برنامه‌هایش برای بازگرداندن سریع تولید به سطح پیش از تحریمها به‌محض توافق هسته‌ای و لغو تحریمها حیاتی است. نخست این که  آزادگان جنوبی در ابتدا توسط شرکت فرانسوی توتال انرژیز در دست توسعه بود بنابراین اکنون که این شرکت فرانسوی به طور کامل از ایران خارج شده است، تمایل زیادی وجود دارد که این پروژه موفق شود. دوما آزادگان جنوبی و آزادگاه شمالی از همان ذخایری برداشت می کنند که میدان نفتی مجنون عراق برداشت می کند و از این رو توسعه سریع آنها ضروری است تا عراق از این ذخایر به ضرر ایران یا نابودی جئولوژی محبوب این میدان از طریق حفاری، سود نبرد. سوما آزادگان جنوبی میدان بزرگی در گروه میادین نفتی غرب کارون شامل آزادگان شمالی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران است که به اتفاق هم حداقل 67 میلیارد بشکه نفت دارند. به گفته منابع آگاه، میانگین نرخ ریکاوری در منطقه غرب کارون پنج تا شش درصد است. هر یک درصد افزایش نرخ ریکاوری، آمار ذخایر قابل برداشت را به میزان 670 میلیون بشکه یا حدود 4 میلیارد دلار درآمد با قیمت 50 دلار هر بشکه نفت، افزایش می دهد. با توسعه دهندگان مناسب، افزایش نرخ ریکاوری در سراسر این منطقه به حداقل 25 درصد در مدت 20 سال قرارداد 838 میلیارد دلار درآمد نفتی برای ایران خواهد داشت.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، تاثیر چنین افزایش تولیدی از آزادگان جنوبی و افزایش بالاتر تولید همه میادین غرب کارون به خصوص با در نظر گرفتن وضعیت نامعلوم تقاضا در ماه‌های آینده با توجه به ادامه ابهامات پیرامون پاندمی کووید 19 و کندی رشد اقتصادی چین، بر قیمت نفت قابل توجه خواهد بود. حتی بدون این افزایش تولید، یک تحلیلگر ارشد کالای شرکت کپلر به اویل پرایس گفت: تولید نفت و میعانات ایران پس از دستور وزارت نفت به شرکت ملی نفت ایران برای افزایش تولید، می تواند بسیار سریع بهبود پیدا کند. طبق آمار شرکت ملی نفت ایران، در ابتدای سه ماهه چهارم سال 2021 ظرفیت تولید نفت ایران به 3.9 تا 4 میلیون بشکه در روز رسید و تولید نزدیک 2.4 میلیون بشکه در روز بود که 1.7 تا 1.8 میلیون بشکه در روز آن به مصرف پالایشگاههای داخلی رسید و نزدیک به یک میلیون بشکه در روز میعانات و مایعات گاز طبیعی (NGL)، گاز نفتی مایع (LPG) و اتان هم تولید شدند که عمدتا از میدان گازی پارس جنوبی بودند. هر چند که مجموع ظرفیت تولید میعانات و NGL به حدود 1.3 میلیون بشکه در روز می رسد. در نهایت ما بر این باوریم که تولید ایران در یک دوره شش تا 9 ماهه پس از لغو تحریمها می تواند به میزان 1.7 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند که شامل 200 هزار بشکه در روز میعانات و LPG و اتان خواهد بود. تاثیر فوری این وضعیت، کاهش پنج تا 10 درصدی قیمت نفت خواهد بود.

لینک کوتاه
ایران ریزش ۱۰ درصدی قیمت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما