وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی درباره مزیت‌های روش تامین مالی زنجیره‌ای که از امروز به صورت پایلوت اجرا می‌شود، توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، احسان خاندوزی در برنامه امضای تفاهم نامه وزارت صمت و بانک‌های عامل برای تامین مالی زنجیره‌ای، گفت: تامین مالی زنجیره‌ای یک اقدام تحولی با هکاری وزارتخانه‌ها و شبکه بانکی است. امیدواریم این اقدامات یکی از حلقه‌های مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر فشارهای تحریم‌های بین‌المللی باشد و به تقویت تولیدکنندگان، صادرکنندگان، تجار و غیره شود.
 
وی با بیان اینکه مساله تامین مالی تولید در دولت سیزدهم تبدیل به یک کلان‌پروژه جدی، مستمر، پیش‌برنده و رو به آینده می‌شود، تصریح کرد: هدف اصلی این است که همه مسیرهای منتج به تسهیل و ارزان کردن تامین و ساماندهی تامین مالی تولید و هر آنچه به بنگاه‌های تولیدی و صادرات کمک می‌کند را کوتاه کنیم تا فعالان اقتصادی کمتر دغدغه تامین مالی داشته باشند.
 
به گفته وزیر اقتصاد هم‌افزایی تامین مالی تولید حاصل گزارش فصلی ارزیابی موانع کسب و کار است که بر اساس آن تامین مالی در صدر سه اولویت موانع کسب و کار و تولید قرار داشته است.
 
وی با بیان اینکه این نوع اقدامات طرح تامین مالی کمک کننده و تسهیل کننده است و همچنین اساس ارتباط تولیدکنندگان و شبکه بانکی را منتظم‌تر می‌کند، اظهار کرد: علاوه بر این صف و تقاضاهای صوری و کاذب را نیز از بین می‌برد. البته انتظار داریم شبکه بانکی دولتی در این زمینه پیش‌گام باشد.
 
به گفته وی تکمیل زنجیره تامین مالی تولید، توسعه دامنه فعالیت زنجیره در رشته فعالیت‌های صنعتی و تکمیل شبکه بانکی پشتیبان، سه گامی است که در مرحله آزمایشی طرح باید رصد و پیگیری و سال آینده به صورت کامل مستقر شود.
 
کدام صنایع اول از تامین مالی زنجیره‌ای استفاده می‌کنند؟
 
در ادامه علی صالح‌آبادی - رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تامین مالی زنجیره تولید موضوع مهمی است که منجر به تامین نیاز  نقدینگی بنگاه‌ها، کم شدن نقدینگی بانک‌ها، بهبود ترازنامه بانک‌ها و تسهیل نظارت بر پرداخت تسهیلات می‌شود، اظهار کرد: با اجرای این طرح به‌ جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره خواهیم برد. یکی از اهداف مهم طرح این است که فعالیت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و در واقع اعتبارات به سمت تولید هدایت شود.
 
رییس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه تامین مالی تولید، باعث کاهش هزینه تمام شده محصول و کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها کاهش می‌شود، گفت: نتیجه اجرای این روش تامین مالی، هدایت و نظارت بر اعتبارات است و این کار به صورت آزمایشی با هفت بانک که زیرساخت‌های این کار در آنها فراهم شده انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که دستورالعمل زنجیره تامین و برات الکترونیک به همه بانک‌ها ابلاغ شده است.
 
صالح‌آبادی همچنین با بیان اینکه بخش‌های فلزات، ساختمان، خودرو، لوازم خانگی، ماشین‌آلات و تجهیزات در مرحله نخست در این روش تامین مالی زنجیره‌ای حضور دارند، تصریح کرد: این روش تامین مالی قابل تعمیم به سایر بخش‌ها است و به‌تازگی مذاکرات با وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مالی از این طریق نیز شروع شده است.

لینک کوتاه
تامین مالی زنجیره‌ای سودی

اخبار مرتبط

نظرات شما