رئیس قوه مجریه در سیزدهمین سفر استانی خود پنج‌شنبه عازم قم شد. بازدید از پروژه‌های استان، دیدار با مراجع تقلید، علما، نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دو روزه سید ابراهیم رئیسی به استان قم بود. رئیس قوه مجریه در این سفر وعده داد که گرانی و تورم به زودی متوقف و آثار تصمیمات دولت مشخص خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه صبح پنجشنبه 9 دی وارد استان قم شد و در بدو ورود در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) از سوی مسئولین استانی مورد استقبال قرار گرفت. در این سفر، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی رییس دولت را کردند.
 
تعدادی دیگر از وزرا از جمله سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان این سفر با حضور در استان قم در جریان مشکلات مرتبط با حوزه وزارت خود قرار گرفتند.
 
رئیسی در بدو ورود به قم در حرم حضرت معصومه (س) در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات استان قم تصریح کرد: من از زحماتی که برای این استان کشیده شده تشکر می‌کنم، اما مشکلاتی در این شهر است که مردم قم را رنج می‌دهد.
 
رئیس دولت سیزدهم در ابتدای سیزدهمین سفر استانی خود، با حضور در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) دقایقی به زیارت و اقامه نماز پرداخت و با حضور بر سر مزار علمای مدفون در این مضجع شریف فاتحه‌ای قرائت کرد.
 
وی پس از آن مزار شهدای قم را زیارت کرد و ضمن قرائت فاتحه، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی داشت و برای آنان علو درجات مسئلت کرد.
 
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به قم با فعالان فرهنگی و اجتماعی این استان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت اظهار کرد: ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما تیم اقتصادی دولت در عمل و اجرای تصمیمات اقتصادی، هماهنگ عمل می‌کند.
 
رئیس دولت سیزدهم پس از آن به دیدار اساتید، طلاب و فرهیختگان حوزوی قم رفت و در این دیدار با اشاره به پیشرفت نامتوازن کشور و توزیع ناعادلانه برخی امکانات در استان‌ها گفت: به جای نظام چانه‌زنی و پیگیری‌های فردی و اقلیمی، باید یک نگاه متوازن به اقتصاد ملی و عدالت اجتماعی در سراسر کشور داشته باشیم.
 
دیدار با علما، خانواده شهدا، ایثارگران، نخبگان و جمعی از اقشار مختلف مردم قم برنامه دیگر سفر رئیس قوه مجریه به قم بود. رئیسی در این دیدار خدمت به قم را یکی از وظایف مهم دولت دانست و افزود: دولت نسبت به قم مسئولیت سنگینی حس می‌کند و باید این وظیفه را به درستی انجام دهد. ما همواره نیازمند استفاده از پیشنهادات فرهیختگان قمی برای پیشبرد اهداف دولت هستیم.
 
رئیس دولت سیزدهم در این دیدار با تاکید بر به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه‌تمام در کشور اظهار کرد: اصل سود سرمایه‌گذاران برای اتمام این پروژه‌ها تضمین شود.
 
رئیسی در ادامه سفر خود به استان قم با جمعی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم این استان هم دیدار و و بیان کرد: همیشه باید پرچم شهادت را برافراشته نگاه داشت. اینکه رهبر انقلاب از عنوان مکتب شهید سلیمانی استفاده کرده است فلسفه دارد و آن فلسفه این است که حاج قاسم شخص نبود بلکه یک جریان بود و این مکتب در امتداد مکتب اباعبدالله (ع) است و برای همین رهبر انقلاب تکلیف کردند مکتب شهید سلیمانی شناخته شود.
 
رئیس قوه مجریه پس از آن، طبق معمول سفرهای استانی در جلسه شورای اداری استان شرکت کرد. وی در این جلسه روحیه و کار جهادی را لازمه به ثمر نشستن تصمیمات دولت دانست و اضافه کرد: مدیران استانی آگاه باشند که مصوبات استانی باید در میدان عمل برون‌داد عینی داشته باشد و مردم تغییرات و تفاوت‌ها را احساس کنند.
 
وی در این جلسه همچنین تاکید کرد: مردم فساد، رشوه و روابط ناسالم اداری را در نظام اسلامی نمی‌پذیرند.
 
رئیسی با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در شهر قم، آمار طلاق را در قم نگران‌کننده دانست و تاکید کرد: حداقل آسیب‌های اجتماعی هم در قم زیاد است. اگر بعضی از آسیب‌های اجتماعی در قم پیشگیری و درمان نشود به جرم قابل کیفر تبدیل می‌شود.
 
در این جلسه بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز عملیات عمرانی بیمارستان هزار تختخوابی خاتم و بیمارستان نور به عنوان دو پروژه کلان حوزه درمان در استان قم خبر داد.
 
اما در روز دوم این سفر، رئیس جمهور به دیدار مراجع تقلید و علمای ساکن قم رفت. وی در این روز به دیدار آیات حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی، ناصر مکارم‌شیرازی، عبدالله جوادی‌آملی، سید محمدعلی علوی‌گرگانی، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی و سید موسی شبیری‌زنجانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
رئیسی در اولین دیدار خود، صبح جمعه 10 دی با آیت‌الله حسین نوری‌همدانی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس قوه مجریه در این دیدار با بیان اینکه گرانی و تورم به زودی متوقف می‌شود، اظهار کرد: گرانی‌های اخیر نتیجه تصمیمات نادرست گذشته است و آثار تصمیمات ما در ماه‌های آینده روشن می‌شود. دولت سیزدهم برای کنترل تورم اقداماتی انجام داده و همچنین برخی فعالیت‌های تورم‌زا را متوقف کرده و بر اساس همین تصمیم‌ها شاهد روند کاهشی تورم هستیم.
 
آیت‌الله نوری‌همدانی هم در این دیدار بیان کرد: گرانی‌ها و محرومیت‌هایی برای مردم وجود دارد که اولین کار دولت باید ساماندهی این وضعیت باشد.
 
رئیس دولت سیزدهم پس از آن با آیت‌الله جعفر سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات دولت سیزدهم، گفت: در این دولت به دنبال کاهش دغدغه‌های مردم، مراجع و نخبگان هستیم. در لایحه بودجه 1401 به عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها توجه شده است.
 
آیت‌الله سبحانی در این دیدار ضمن بیان خداقوت به دولت سیزدهم، تاکید کرد: طبیعتا در این مدت بیش از گذشته مشکلات مردم را لمس کرده‌اید.
 
رئیسی سپس با آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی دیدار و گفت‌وگو و در این دیدار تاکید کرد: امروز بیش از گذشته به آینده کشور امیدوارم و اطمینان دارم می‌توانیم شرایط را به نفع مردم تغییر دهیم.
 
همچنین آیت‌الله جوادی‌آملی در این دیدار با اشاره به ملاقات‌های خود با مسئولان سابق به خصوص مدیران حوزه سیاست خارجی، گفت: من در همان ملاقات‌ها تاکید کردم که ما نباید رابطه خود با دنیا را قطع کنیم اما توصیه من این است که هر زمان با خارجی‌ها دست دادید انگشتان خود را بشمارید.
 
رئیس قوه مجریه در ادامه دیدارهای خود با مراجع با آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار با بیان اینکه با تلاش دولت برخلاف گذشته استقراض از بانک مرکزی انجام نمی‌شود، عنوان کرد: دولت در دو جبهه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها فعالیت می‌کند و با فعال‌سازی ظرفیت‌های کشور امکان رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی وجود دارد.
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی هم در این دیدار با اشاره به گرانی در کشور تصریح کرد: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود. سوءاستفاده از واردات و قاچاق از جمله ریشه‌های گرانی است.
 
دیدار بعدی رئیس دولت سیزدهم با آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی صورت گرفت و رئیسی در این دیدار با بیان اینکه یک عقب‌ماندگی در حل مسائل اجتماعی وجود دارد، گفت: آسیب‌های اجتماعی مردم را رنج می‌دهد.
 
در این دیدار آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به وجود نواقصی در کشور از جمله مشکل کمبود آب و وضعیت فرهنگی، خواستار مدیریت دقیق و حل مشکلات کشور شد.
 
رئیسی همچنین ظهر جمعه در نماز جمعه قم که به امامت آیت‌الله سید محمد سعیدی برگزار شد شرکت کرد. خطیب نماز جمعه قم در خطبه‌های خود، ضمن تشکر از رئیس دولت سیزدهم و اعضای هیئت دولت برای سفر به مناطق مختلف قم، دریافت نامه‌ها و شنیدن سخنان خیرخواهانه مراجع تقلید، خطاب به رئیسی گفت: ما ضمن تائید این درخواست‌ها بر روی مسائل فرهنگی، تربیتی و انقلابی این شهر مقدس تأکید داریم.
 
رئیس قوه مجریه در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به قم، شامگاه جمعه با حضور در بیت آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
رئیسی پس از آن هم با آیت‌الله سید موسی شبیری‌زنجانی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار با اشاره به وجود تورم در جامعه خاطرنشان کرد: نسبت به تورم که مردم هم به حق گلایه‌مند هستند یک سری اقدامات اشتباه گذشتگان را دیگر انجام ندادیم که منجر به سیر نزولی شاخص تورم در کشور شده است؛ از جمله استقراض از بانک مرکزی، که دولت برای پرداخت حقوق از این روش استفاده نکرد.
 
در این دیدار آیت‌الله شبیری‌زنجانی با ابراز امیدواری برای رفع مشکلات مردم، تصریح کرد: هر کس عمل به وظیفه کند خداوند هم به او کمک خواهد کرد. ان‌شاءالله خداوند به شما کمک کند تا مشکلات حل شود.
 
رئیس قوه مجریه در ادامه دیدارهای خود در شهر قم، نشست‌های جداگانه‌ای با اعضای شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، جمعی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشت. در این نشست‌ها، اساتید و علمای حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در موضوعات مختلف مذهبی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پرداختند و رئیسی هم نکاتی درباره اقدامات و برنامه‌های دولت سیزدهم ارائه کرد.
 
رئیسی در دیدار با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره شایعه افزایش قیمت بنزین، با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین ندارد، گفت: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عادلانه کند که آن هم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود تا آثار مثبت و منفی آن را دقیق و به صورت میدانی ارزیابی کنیم.
 
وی همچنین در دیدار با جمعی از اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش دولت برای امیدوار کردن مردم به آینده کشور اظهار کرد: تدوین سند تحول دولت در مراحل پایانی است و هر وقت مردم اقدام و عمل مسئولان برای پیشرفت کشور را ببینند از آن حمایت می‌کنند.
 
رئیس دولت سیزدهم در پایان سفر خود به قم در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم (ع)، از تلاش دولت در جهت کاهش روند تورمی در کشور خبر داد و عنوان کرد: گزارشات بانک مرکزی که به رسانه‌ها اعلام شده هم ایجاد روند نزولی تورم را نشان می‌دهد. این سیر نزولی آغاز شده و در آینده نیز انتظار کاهش تورم را داریم.
 
اقدامات وزرا در سفر به قم
 
سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی و از طرح‌های عمرانی و بخش‌های مختلف قم بازدید کردند.
 
در جریان این سفر، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده دولت در شهر قنوات بخش مرکزی قم حاضر شد و با مردم به گفت‌وگو پرداخت. سخنرانی در مسجد صاحب‌الزمان(عج) این شهر،  بررسی مسائل و مشکلات منطقه در جریان بازدید میدانی از جمله برنامه‌های وی در این شهر بود.
 
وی همچنین همراه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از بزرگ‌ترین چاپخانه قرآن کریم در قم بازدید کرد و در جریان مشکلات، کمبودها و خواسته‌های مسئولان این چاپخانه قرار گرفت. دیدار با اهالی فرهنگ و هنر و فعالان قرآنی، نشست خبری و بازدید از چند مجموعه و پروژه فرهنگی و هنری در قم از دیگر برنامه‌های سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان قم بود.
 
اسماعیلی با حضور در مسجد جامع شهرک پردیسان قم با مردم این منطقه از استان هم دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
وی در حاشیه بازدید از تالار کتابخانه مرکزی قم هم عنوان کرد: 15 میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیر کتابخانه مرکزی استان قم در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی کرده‌ایم تا پیش از نوروز این کتابخانه افتتاح شود.
 
در این سفر، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پروژه نیمه‌تمام مونوریل قم بازدید کرد و درجریان روند این طرح قرار گرفت. اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است.
 
از طرفی بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با خانواده جانباز شهید مجتبی علی‌بابایی از اهالی شهرستان کهک در استان قم به دلیل 40 سال پرستاری شبانه‌روزی همسر این شهید، مقام پرستار افتخاری را به وی اعطا کرد.
 
عین‌اللهی در حاشیه بازدید از مرکز جامع خدمات سلامت شبانه‌روزی شهرستان کهک‌ هم اظهار کرد: واکسن‌های داخلی به ویژه برکت، یکی از کم‌عارضه‌ترین و بهترین واکسن‌های دنیا هستند. در برخی از واکسن‌ها، عوارض مشاهده شده اما واکسن‌های ایرانی، کمترین عارضه را داشته‌اند.
 
همچنین انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشست با اقشار مختلف جامعه بانوان قم با اشاره به مبحث دورکاری بانوان شاغل، گفت: مشاغلی که امکانش باشد و ادارات همکاری لازم را با آن‌ها ندارند را به ما معرفی کنید.
 
در این سفر با حضور احمد وحیدی وزیر کشور به همراه جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری و جمعی دیگر از مدیران و نمایندگان پیمانکار، مسائل و مشکلات احداث خط یک متروی قم مورد بررسی قرار گرفت.
 
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم از تکمیل آزادراه قم-راهجرد تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در این سفر در مورد راه آهن تهران-قم-اصفهان نیز جلساتی خواهیم داشت که بتوانیم این پروژه را سرعت دهیم.
 
قاسمی روز جمعه هم در مراسم  آغاز عملیات اجرایی احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، با تشکر از مجموعه استان قم بیان کرد: امروز عملیات اجرایی احداث بیش از 40 هزار واحد مسکونی در استان قم آغاز شد که می‌تواند برای مردم، به‌خصوص جوانان و کسانی که مسکن ندارند ایجاد امید و آرامش کند.
 
در جریان این سفر و با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی احداث 41 هزار و 500 واحد مسکونی در قم در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد و قاسمی در بازدید از طرح 5 هزار واحدی شهرک شهید سلیمانی که بخشی از این 41 هزار و 500 واحد محسوب می‌شود، عنوان کرد: در این شهرکت مراحل محوطه‌سازی به میزان مطلوبی انجام شده و امروز عملیات احداث 5 هزار و 300 واحد مسکونی در آن آغاز خواهد شد که ظرف حداکثر 2 سال آینده به اتمام می‌رسد.
 
از طرفی سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی با اساتید دانشگاه در تالار اندیشه دانشگاه قم شرکت و با اشاره به اینکه مردم به حق شکایت‌هایی از وضعیت دارند، بیان کرد: ثمره حرکات امروز دولت تا چند ماه آینده قابل مشاهده خواهد بود.

لینک کوتاه
کاهش تورم گرانی رشد اقتصادی

اخبار مرتبط

تورم 1402 به روایت آمار

تورم 1402 به روایت آمار

کارنامه دولت سیزدهم در سومین سال نشان می‌دهد پس از اصلاح نظام یارانه‌ها در اردیبهشت 1401... 23 اسفند 1402

نظرات شما