اعداد و ارقام لایحه بودجه 1401 نشان می‌دهد که میزان درآمدهای مالیاتی حدود 527 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به عملکرد بودجه سال جاری 40 درصد رشد دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر تا 10 سال پیش، حدود 50 درصد از منابع عمومی بودجه کشور از محل صادرات نفت تأمین می‌شد اما به تدریج این سهم کاهش پیدا کرد و به جای آن سهم مالیات در بودجه بیشتر شد.
 
اعداد و ارقام لایحه بودجه 1401 نشان می‌دهد که میزان درآمدهای مالیاتی حدود 527 هزار میلیارد تومان برآورد شده، این میزان درآمد بیانگر رشد قابل توجه درآمد مالیاتی نسبت به قانون بودجه امسال است.
 
درآمدهای مالیاتی قانون بودجه 1400 حدود 325 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بنابراین، میزان درآمدهای مالیاتی دولت سیزدهم در سال آینده نسبت به امسال حدود 202 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت که بیانگر رشد نزدیک به 62 درصدی است.
 
در این لایحه میزان مالیات از درآمدهای دولت به 5.3 میلیون میلیارد ریال رسیده که نشان‌دهنده سهم 40 درصدی مالیات در منابع بودجه عمومی دولت دارد. در واقع دولت در شرایط تحریم و با استفاده از این فرصت تلاش کرده تا از بودجه نفتی فاصله بگیرد.
 
با این حال سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است پیش بینی درآمد مالیاتی در بودجه سال 1401 را باید با عملکرد درآمد مالیاتی در بودجه سال 1400 ارزیابی و مقایسه کرد که بر این اساس شاهد رشد 40 درصدی خواهیم بود.
 
همچنین برای دو گروه از مشاغل مانند تولیدکنندگان و اصناف آسیب دیده از کرونا میزان مالیات شأن در سال 1401 نسبت به بودجه سال 1400 حدود 5 درصد کاهش یافته است.

لینک کوتاه
بودجه ۱۴۰۱ درآمد مالیات

اخبار مرتبط

نظرات شما