بهمنی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اهمیت نقش بانک مرکزی در کنترل بازار ارز گفت: فارغ از اتفاقات مقطعی سیاسی، بازار ارز قابل کنترل و هدایت است. بانک مرکزی با ایفای نقش خود می‌تواند، با اتخاذ سیاست‌های منطقی و راه‌گشا، ارز مورد نیاز تقاضای واقعی را شناسایی، تأمین و آرامش را به بازار برگرداند.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمود بهمنی درباره نوسانات قیمت ارز در هفته‌های گذشته، گفت: عده‌ای در کشور می‌خواهند نوسانات بازار ارز را به برجام و مذاکرات وین گره بزنند. به همین دلیل تا اخباری از مذاکرات هسته‌ای منتشر ‌می‌شود، بازار ارز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 
وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته صادرات غیرنفتی و فروش نفت افزایش یافته و براین اساس، با برگشت ارز حاصل از صادرات این محصولات، نباید قیمت ارز افزایش یابد. معتقدم، افزایش قیمت ارز در هفته‌های گذشته متأثر از متغیرهای اقتصادی نبوده و بیشتر منشاء روانی و سیاسی دارد.
 
رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: دلیل نوسانات در بازار ارز، به کیفیت عرضه و تقاضا بستگی دارد. اگر بتوانیم ارز مورد نیاز واردکنندگان و سایر مصارف واقعی را تأمین کنیم، بازار ارز قابل کنترل خواهد بود و نرخ ارز کاهش می‌یابد. زیرا در این صورت، متقاضیان ارز کمتر به بازار آزاد برای تأمین ارز مورد نیازشان مراجعه خواهند کرد. گاهی افراد برای خرید تنها 1000 دلار به بازار آزاد مراجعه می‌کنند و همین ارقام خرد نیز باعث تأثیرگذاری بر بازار ارز خواهد شد.
 
بهمنی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اهمیت نقش بانک مرکزی در کنترل بازار ارز افزود: فارغ از اتفاقات مقطعی سیاسی، بازار ارز قابل کنترل و هدایت است. بانک مرکزی با ایفای نقش خود می‌تواند، با اتخاذ سیاست‌های منطقی و راه‌گشا، ارز مورد نیاز تقاضای واقعی را شناسایی، تأمین و آرامش را به بازار برگرداند.
 
وی در پایان گفت: بعضی از مسئولین بانک مرکزی شرایط تحریم در سنوات گذشته را به خوبی درک نکرده و از تجربه کافی برخوردار نیستند. استفاده از تجربه‌های گذشته در مواجهه با تحریم‌ها می‌تواند کنترل بازار ارز را تسهیل کند. در گذشته با توجه به افزایش تحریم‌ها،  قیمت ارز افزایش یافت. اما با مدیریت بانک مرکزی و تأمین ارز مورد نیاز بازار، از جهش‌های شدید قیمت ارز جلوگیری شد.

لینک کوتاه
رییس کل بانک مرکزی نرخ ارز

اخبار مرتبط

نظرات شما