سخنگوی گمرک گفت: رکورد رویه‌های تجاری از جمله واردات کالاهای اساسی، صادرات و ترانزیت در مدت کوتاهی که از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، شکسته شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد؛ سید روح الله لطیفی اظهار داشت: در شهریورماه پنج میلیون و 300 هزار تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شد که این رقم در مجموع پنج ماه نخست سال 2میلیون و 700 هزار تن بود.
 
وی افزود: بر اساس این آمار در ماه پایانی تابستان شاهد رشد دو برابری ترخیص کالا بودیم که تامین ارز آن با رقم 6 میلیارد و 500 میلیون دلار انجام شد در حالی که سه میلیارد و 300 میلیون دلار ارقام پنج ماه نخست سال بوده است.
 
سخنگوی گمرک تاکید کرد: در مردادماه که زمان تغییر دولت دوازدهم و سیزدهم بود کمترین میزان واردات با یک میلیون و 300 هزار تن به ارزش 2 میلیارد دلار رقم خورد.
 
وی همچنین در خصوص شکسته شدن رکورد صادرات کشور نیز خاطرنشان کرد: مهرماه سال 99 حدود 19 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش حدود پنج میلیارد دلار کالا صادر شد، اما میزان صادرات در زمان مشابه سال جاری به پنج میلیارد و 268 میلیون دلار رسید که با رشد 6 درصدی نشان می دهد رکورد صادرات شکسته شده است.
 
لطیفی همچنین درخصوص ترانزیت کالا گفت: در خردادماه امسال، رکورد سه ساله ترانزیت در کشور با یک میلیون و 90 هزار تن شکسته شده بود که در آبان ماه با یک میلیون و 135 هزار تن بار دیگر شاهد رشد در این بخش بودیم.
 
وی افزود: رقم ترانزیت هشت ماهه امسال از آمار 12 ماهه سال 99 بیشتر بوده، این در حالی است که از سال 93 با 13 میلیون و 200 هزار تن شاهد چنین رشدی نبوده ایم.
 
سخنگوی گمرک با بیان اینکه در سال 98 ترانزیت کالا معادل هفت میلیون و 500 هزار تن بود، گفت: در هشت ماهه امسال هشت میلیون و 101 هزار تن از مرزهای کشور عبور کرد که بر اساس پیش بینی ها تا پایان امسال رقم 12 میلیون و 400 هزار تن را تجربه خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه براساس ابلاغیه اقتصاد مقاومتی و با توجه به برنامه های پنجم و ششم توسعه باید هر سال ترانزیت 10 درصد رشد می‌کرد، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این برنامه برای امسال باید ترانزیت 24 میلیون تن را پشت سر می گذاشتیم اما به دلیل تحریم ها و شرایط مختلف حاکم بر کشور از ارقام پیش بینی شده عقب ماندیم که امیدواریم با این روند افزایشی به سرعت کمبودها را جبران کنیم.
 
سخنگوی گمرک: رکورد واردات کالاهای اساسی را شکستیم!
 
سخنگوی گمرک با بیان اینکه در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بر توجه به موقعیت جغرافیایی کشور تاکید شده است، گفت: با اصلاح روابط و گسترش دیپلماسی اقتصادی می توانیم ترانزیت کشور را توسعه دهیم زیرا کاهش زمان و هزینه تردد کامیون های خارجی مزیتی است که برای کشور سود فراوانی به همراه خواهد داشت.
 
وی افزود: در قوانین عبور کالاها باید اصلاحاتی صورت بگیرد تا با استفاده از مزیت های جغرافیایی در کوتاه ترین زمان به رشد ترانزیتی دست یابیم زیرا کشورهای رقیب با بهبود زیرساخت ها و مزیت سازی از طریق پیمان های جمعی و موافقتنامه ها برای توسعه ترانزیتی خود برنامه ریزی کرده اند و در رقابت سختی قرار داریم.
 
لطیفی تاکید کرد: با اصلاح قوانین، کاهش زمان عبور وسایل و کم کردن هزینه ها زیرساخت ها را با نگاه بین المللی طراحی کنیم و با تکمیل گلوگاه ها سهم بیشتری از ترانزیت منطقه را به دست آوریم.
 
وی با بیان اینکه برخی کشورهای همسایه محصور در خشکی هستند، تصریح کرد: ایران از شمال دریای خزر و از جنوب به آب های آزاد راه دارد و می توان بهترین راه عبور برای کشورهای همسایه باشد تا به بازارهای جهانی دست یابند.
 
 بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور تا پایان آبان‌ماه 110 میلیون و 300 هزار تن کالا به ارزش 63 میلیارد و 100 میلیون دلار بود که سهم صادرات 83 میلیون و 700 هزار تن به ارزش 31 میلیارد و 100 میلیون دلار و سهم واردات 26 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 32 میلیارد دلار بوده است.

لینک کوتاه
سخنگوی گمرک رکورد واردات کالاهای اساسی

اخبار مرتبط

نظرات شما