مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملکرد بنادر در حوزه تامین کالاهای اساسی در هشت ماه نخست سال 1400، 30 درصد رشد داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی اکبر صفایی» در نشستی خبری که در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل‌ونقل در مصلای تهران برگزار شد، درباره تاثیر تحریم‌ها بر تجارت دریایی کشور و وضعیت بنادر کشور بعد از رفع تحریم‌ها،  افزود: تحریم‌های ظالمانه بر روی حمل‌و نقل دریایی اثر گذاشته اما همیشه حمل و نقل دریای ما یک قدم از تحریم ها جلوتر بوده است.
 
وی با بیان اینکه امیدواریم تحریم‌ها لغو شود تا اشتغال زیادی برای جوانان ما ایجاد شود، اظهار داشت: اکنون ناوگان کشتیرانی ایران محصولات صادراتی و وارداتی را حمل می‌کنند و مشکلی برای تجارت دریایی نداریم.
 
صفایی افزود: از دهه 80 که سرمایه گذاری خارجی در بنادر ایران شکل گرفت و بخش‌های خصوصی نیز شریک‌های خارجی داشتند تاکنون حدود 20 هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر سرمایه جذب شده است و با توجه به افزایش ظرفیتی که می توانیم در حوزه‌های بندری و دریایی اعمال کنیم به نظر می رسید پس از برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه، می‌توانیم تا همین میزان سرمایه البته در بازده زمانی کوتاه‌تری جذب کنیم.
 
وی افزود: در حوزه تجارت دریایی یعنی صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ کالا نیز به طور حتم رشد چشمگیری خواهیم داشت و می توانیم در صورت برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه این تغییرات را شاهد باشیم.
 
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: اکنون 12 درصد در تمام رویه‌های گمرکی و بندری و 30 درصد در حوزه تامین کالاهای اساسی رشد عملکرد در بنادر داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاده است؛ همچنین در هشت ماه امسال 129 میلیون تن انواع کالاها در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده اند که 11 درصد نسبت به همین بازده زمانی در سال گذشته افزایش یافته است و امیدواریم این رشد ادامه دار باشد.
 
سالانه 50 هزار کشتی وارد آب‌های ایران می‌شوند

 
صفایی گفت: اکنون 17 فروند کشتی همزمان در حال تخلیه و بارگیری کالا هستند و 75 هزار کامیون برای توزیع کالای اساسی نیازمند هستیم.
 
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه سالانه 50 هزار فروند کشتی وارد آب‌های جمهوری اسلامی می‌شود و در بنادر ما فعالیت تخلیه و بارگیری دارند، گفت: در کنار اینها حجم عظیمی از شناورهای سنتی و شناورهای مسافری و دیگر شناورها قرار دارند که جدای از این 50 هزار فروند کشتی هستند اما همه آنها مانند کشتی های اقیانوس پیما تحت کنترل و هدایت سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند.
 
عملکرد 6.2 تنی بندر چابهار
 

صفایی درباره فعالیت هندی ها در بندر چابهار گفت: ظرفیت این بندر 12.5 میلیون تن اما عملکرد آن 6.2 میلیون تن است؛ در حالی که به طور کلی عملکرد بندر چابهار رشد داشته است ولی در حمل و نقل کانتینری کاهش داشته ایم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علت کاهش هم این است که در سال های گذشته گندم اهدایی هند به افغانستان از بندر چابهار حمل می شد.  گندم اهدایی به پایان رسیده و از همین رو شاهد کاهش فعالیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار هستیم.
 
صفایی با بیان اینکه در پی آن هستیم جریان تجاری کالا از بندر چابهار را رونق دهیم، یادآور شد: قرار است کشتیرانی جمهوری اسلامی بار دیگر سرویس های خود را به بندر چابهار فعال کند، همچنین خط آهن چابهار، زاهدان، میلک در دست اقدام است که با بهره برداری از آن حجم تجارت بندر چابهار افزایش می یابد.
 
به گفته وی، دو کشور هند و عمان مبادی ارسال کالا از طریق بندر چابهار به ایران و آسیای میانه و کشورهای حوزه CIS هستند.
 
صفایی افزود: با توجه به مذاکرات و روابطی که با کشورهای شرق دریای خزر داریم، افزایش تردد کالا میان هند و عمان با آسیای مرکزی به رشد چابهار کمک می کند.
 
معاون وزیر راه با بیان اینکه قرارداد کوتاه مدت اپراتوری چابهار در اختیار هندی هاست، تصریح کرد: بر عملکرد آنها نقد داریم و امیدواریم با رفع مشکلات میان دو کشور، قرارداد بلندمدت امضا شود.
 
صفایی درباره رونق تجاری دریای خزر هم گفت: بخشی از تجارت دریای خزر شرقی به غربی است در حالی که بنادر ما در جنوب دریای خزر قرار دارند که سبب کاهش ترافیک بنادر شمالی شده است. مشکل دیگر نبود شناور رو-رو در دریای خزر است؛ ناوگان موجود هم سن بالایی دارد که ادامه این روند به طور حتم به شکست تجارت در دریای خزر منجر خواهد شد.
 
وی گفت: امیدواریم با افزایش شناورها و ترددهای دریایی شاهد بهبود فعالیت بنادر شمالی باشیم. سازمان بنادر از محل وجوه اداره شده این سازمان به فعالان اقتصادی، تسهیلات خرید شناور رو-رو در دریای خزر اهدا می کند.

لینک کوتاه
رشد ۳۰ درصدی عملکرد بنادر هشت ماه