در حالی که واریانت جدید اُمیکرون به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا می‌کند، آژانس‌های معتبر پیش‌بینی‌کننده بازار نفت در جدیدترین گزارش ماهانه خود دیدگاه‌های متفاوتی درباره وضعیت تقاضا در ماه‌های آینده مطرح کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همگی پیش بینی‌های خود از بازار نفت تا پایان سال میلادی آینده را به‌روز کرده اند. هر کدام تلاش می‌کنند تاثیری که واریانت جدید اُمیکرون بر تقاضا خواهد داشت، را ارزیابی کنند. این واریانت در نوامبر شناسایی شد و اکنون 20 درصد از موارد ابتلای تایید شده در انگلیس را تشکیل می‌دهد.
 
در حالی که رشد موارد ابتلا و محدودیتهای سفر بین‌المللی باعث شده است آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود از میزان مصرف نفت تا پایان مارس را پایین‌تر بیاورند، اوپک مسیر کاملا متفاوتی را در پیش گرفته و پیش بینی خود از وضعیت تقاضا در سه ماهه نخست سال 2022 را نسبت به ماه پیش بدون تغییر حفظ کرده است. این گروه در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال 2022 به 99.13 میلیون بشکه در روز می رسد که 1.11 میلیون بشکه در روز بالاتر از پیش بینی قبلی این گروه است.
 
اوپک دورنمای خوش بینانه‌تری در خصوص تاثیر اُمیکرون بر تقاضا برای نفت دارد و پیش بینی می‌کند تاثیر آن ملایم و موقتی خواهد بود زیرا دنیا آمادگی بهتری برای مدیریت کووید 19 و چالشهای مربوط به آن پیدا کرده است. این گروه انتظار دارد دورنمای اقتصادی باثبات در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور، با وجود تورم بالا و محدودیتهای زنجیره تامین، تداوم مسائل تجاری و تاثیر آنها روی تقاضا برای سوخت در صنعت و حمل و نقل، از رشد تقاضا برای نفت حمایت کند.
 
اگرچه پیش بینی اوپک از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال میلادی آینده قابل توجه است اما تغییراتی که در سه ماهه نخست سال 2021 در ارزیابی این گروه درباره سطح تقاضا صورت گرفت، در آن تاثیرگذار بوده است. بازبینی صعودی آمار مذکور ناشی از برآورد مصرف بالاتر در چین و سایر کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در آسیا بجز هند و سطح ثابت رشد سال به سال بود که باعث افزایش تقاضا در آغاز سال آینده می‌شود.
 
دیدگاه اوپک از رشد تقاضا در سه ماهه نخست سال 2022 به میزان 5.3 میلیون بشکه در روز اکنون بسیار نزدیک به پیش بینی 5.34 میلیون بشکه در روز آژانس بین‌المللی انرژی است. اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی خود از تقاضا برای نفت در مدت مشابه را 550 هزار بشکه در روز کاهش داده است که بسیار بزرگتر از کاهش 700 هزار بشکه در روز برآورد این سازمان برای سه ماهه نخست امسال بوده است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی تنها سازمانی بوده که دورنمای سطح تقاضا برای نفت در سه ماهه نخست سال 2022 و رشد سال به سال را تنزل داده است. این سازمان تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال میلادی آینده را به میزان 630 هزار بشکه در روز کاهش داد که تقریبا عمده آن مربوط به سوخت جت بود.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، با تصمیم اخیر دولت انگلیس برای پایان دادن به الزام قرنطینه برای مسافرانی که از 11 کشور در جنوب آفریقا می آیند، این دیدگاه ممکن است کاملا خوش بینانه به نظر برسد. این قرنطینه اکنون در متوقف کردن روند شیوع ویروس اُمیکرون غیرکارآمد به نظر می رسد و تجدیدنظر مقامات در محدودیتهای مذکور، مذکور می تواند به رشد پروازها در ایام تعطیلات منجر شود.

لینک کوتاه
اوپک بازارهای نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما