دکتر سید سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در جلسه شورای مدیران این بانک، برخی از برنامه‌های خود را اعلام کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، دکتر سید سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل این بانک در جلسه شورای مدیران این بانک که با حضور اعضای هیأت مدیره، مدیران ستادی و استانی برگزار شد، بخشی از برنامه‌های خود را برای توسعه بانک تبیین کرد.
شمسی‌نژاد با اشاره به راهبردهای هشت‌گانه برنامه بانک برای افق 1404، گفت: تدوین سیاست‌های اعتباری مبتنی بر طراحی ابزارهای جدید در حوزه قرض‌الحسنه، توسعه شفافیت سازمانی و ارتقای جایگاه بانکداری قرض‌الحسنه نزد ذی‌نفعان و پژوهش‌محوری در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و تدوین برنامه‌های عملیاتی سه مورد نخست است که باید مد نظر قرار گیرد.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از ابزارهای نوین بانکداری، توسعه به‌کارگیری فناوری‌های نوین را راهبرد چهارم برشمرد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: مانع‌زدایی از دریافت خدمات بانک از طریق استانداردسازی روش‌ها و فرآیندها، توسعه برنامه‌های وفاداری و ماندگاری مشتریان در سپهر خدمات بانک، افزایش درآمد و مدیریت هزینه‌ها و در نهایت چابک‌سازی ساختار، ارتقای هماهنگی سازمانی و توانمندسازی کارکنان دیگر راهبردهای برنامه مذکور به شمار می‌روند.
شمسی‌نژاد با اشاره به اینکه خداوند توفیق داد مجدداً در یک بانک قرض‌الحسنه توفیق خدمت پیدا کردم، گفت: در سال‌های قبل اعتقاد زیادی به توسعه بانک‌های قرض‌الحسنه وجود نداشت؛ اما اکنون ثابت شده بانک‌های قرض‌الحسنه توانسته‌اند موفقیت زیادی کسب کنند، تعدد وام‌های بسیاری داشته باشند، خدمات بانکی را به دورافتاده‌ترین نقاط کشور برسانند و همچنین همه جامعه را از آثار و برکات شبکه بانکی برخوردار کنند.
وی ادامه داد: خوشبختانه تیم مدیریتی جوان و باانگیزه‌ای در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران فعالیت می‌کنند. در بین 3000 نفر از کارکنان بانک مهر ایران حدود 500 نفر در حوزه فناوری اطلاعات تحصیل کرده‌اند که این ظرفیت بسیار مناسبی برای یک بانک است. برخی سازمان‌ها از دانش چنین افرادی بی‌بهره‌اند و باید آن را با پرداخت هزینه بالاتری دریافت کنند، اما در این بانک چنین ظرفیتی وجود دارد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار کرد: تا جایی که امکان دارد باید از ظرفیت نیروی انسانی خود بانک استفاده کرد و به نیروی انسانی بانک امکان رشد داده شود. اجازه دهیم آن دسته از کارکنان بانک که ایده‌هایی دارند، رشد کنند. اعضای هیأت مدیره با جرأتی داریم که ریسک آن را می‌پذیرند.
وی در ادامه گفت: سرلوحه کارهای من استفاده از نظر همه کارکنان است. فاصله‌ای از نظر سمت‌های سازمانی بین ما وجود نخواهد داشت. بهترین پیشنهادات و نظراتی که به فرآیندهای داخلی بانک کمک می‌کند، باید مد نظر قرار گیرد. فردی که در شعبه یا ستاد است و با مسائل مواجهه مستقیم دارد، بهتر می‌تواند آسیب‌شناسی کرده و راهکار ارائه کند. افرادی که برای حل مسائل راهکار و پیشنهاد ارائه کنند، قطعاً مورد تشویق قرار خواهند گرفت.
شمسی‌نژاد اظهار کرد: سعی می‌کنم به بحث آموزش در همه فرآیندها توجه کنم. نیروهای ما به‌طور سالانه آموزش‌های دوره‌ای را گذرانده‌اند، اما کنون باید تخصصی‌تر و پیشرفته‌تر به آن توجه کنیم. چه ایرادی دارد که نیروهای نخبه ما به خارج از کشور اعزام شوند تا آموزش ببینند؟ مثلاً به کشورهای همچون مالزی و کشورهای حاشیه خلیج فارس اعزام شوند تا دوره‌های آموزشی را بگذرانند و با سازوکار فعالیت بانک‌های اسلامی آن‌ها آشنا شوند. ما در حوزه آموزش محدودیتی نداریم.
وی گفت: خوشبختانه در حوزه بانکداری الکترونیکی کارهای مطلوبی صورت گرفته و بسترسازی مناسبی انجام شده است. قطعاً اگر بخواهیم فشار کاری روی کارکنان را کاهش دهیم، چاره‌ای جز اجرای فرآیندهای دیجیتالی نداریم. امیدوارم توسعه در این بخش را با قوت انجام دهیم. باید کاری کنیم که در استفاده از خدمات غیرحضوری، مشوق‌های بیشتری دهیم تا مشتریان ترغیب به استفاده از این ابزارها شوند. حمایت از حوزه فناوری اطلاعات بانک در عالی‌ترین سطح خواهد بود. این‌ها به معنای تعطیل کردن شعب نیست، شعب هم به سهم خودشان فعالیت می‌کنند، اما باید کاری کنیم فشار روی کارکنان کمتر شود.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: رشد این بانک مدیون قرض‌الحسنه است. اگر این بانک تجاری بود، چه تفاوتی با دیگر بانک‌ها داشت؟ آثار و برکات قرض‌الحسنه روز به روز در جامعه بیشتر نمایان می‌شود. با این حال نسبت منابعی که در دو بانک قرض‌الحسنه وجود دارد یا نسبت منابع حساب‌های قرض‌الحسنه کل کشور، عدد کمی است. این مسئولیت ما را دوچندان می‌کند تا منابع قرض‌الحسنه رشد پیدا کند.
وی اظهار کرد: در اواخر دهه 1360 حدود 60 درصد سپرده‌های مردم قرض‌الحسنه بوده است. اکنون این عدد به 5 تا 6 درصد رسیده است. این نشان می‌دهد ما افق‌های بزرگ‌تری داریم و باید بیش از پیش تلاش کنیم. در خیلی از نقاط نتوانسته‌ایم مردم را با قرض‌الحسنه و بانکداری خرد آشنا کنیم. رویکرد ما باید این باشد از کارمزد ثابت خارج شویم و به سمت کارمزد خدمات برویم. این تغییر پارادیمی است که باید به سمت آن حرکت کنیم.
شمسی‌نژاد گفت: از دوستان متبحر در حوزه فقهی و قرض‌الحسنه استفاده می‌کنیم. ما باید بانک نخست شرعی و اسلامی ایران باشیم. خوشبختانه این‌طور بوده، اما باید شاخص‌های بزرگ‌تری را در این حوزه کسب کنیم. افق‌های روشنی را در این بانک می‌بینم، تیم مدیریتی در این مدت کارهای خوبی در این بانک انجام داده‌اند. همه شاخص‌های مالی بسیار خوب بوده و باید نقاطی که قابلیت توسعه بیشتر دارد، رشد یابد.
وی سخنان خود را این‌گونه جمع‌بندی کرد: امید که با کمک مدیران و کارکنان و به برکت جای مقدسی که برای آن کار می‌کنیم دستاوردهای مناسبی را داشته باشیم. مدیران استانی و ستادی نکات و پیشنهادات خود را برای بهبود عملکرد بانک ارائه کنند. سعی می‌کنیم با تشکیل کمیته‌های تخصصی به سمت شاخص‌های مختلف موارد مختلف گام برداریم.

لینک کوتاه
مدیرعامل جدید بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما