امروز (20 آذرماه) بازار فرابورس میزبان عرضه اولیه سهام شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر با نماد "سغدیر" است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، امروز 167.5 میلیون سهم سغدیر معادل پنج درصد از کل این سهام به روش حراج در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می شود.
 
 قیمت مبنای هر سهم سغدیر 1450 تومان خواهد بود؛ به این ترتیب حداقل ارزش این عرضه اولیه 243 میلیارد تومان خواهد بود و هر کد معاملاتی واجد شرایط می‌تواند حداکثر 10 درصد از این عرضه اولیه را خریداری کند.
 
بر این اساس، شرکت فرابورس ایران تصمیم دارد برای نخستین بار از روش «حراج» برای عرضه اولیه یک نماد در بازار دوم خود استفاده کند.
 
نکته مهم این عرضه اولیه این است که انجام آن برای عموم نیست و تنها به سرمایه‌گذاران واجد شرایط، یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های مشترک اختصاص دارد.
 
نحوه انجام معاملات به روش حراج

 
بر اساس دستورالعمل موجود، در پایان دوره سفارش‌گیری در عرضه به روش حراج، عرضه اولیه اوراق بهادار نماد «سغدیر» به شرح زیر انجام می‌شود:
 
1. در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده با قیمتی بیشتر یا مساوی قیمت مبنا (قیمت مبنا به عنوان کف قیمت در دوره سفارش گیری در عرضه به روش حراج است)، مساوی یا بیشتر از حجم اوراق بهادار قابل عرضه باشد، به سفارش‌ها به ترتیب از بالاترین قیمت و به قیمت سفارش خرید ثبت شده، سهام تخصیص داده می‌شود. در پایین ترین قیمت قابل معامله، چنانچه حجم تقاضا بیشتر از حجم عرضه باقیمانده باشد، اوراق بهادار با در نظر گرفتن اولویت زمانی تخصیص داده می‌شود.
 
2. در صورتی که عرضه در مرحله اول موفق بوده ولی حجم کل سفارش‌های ثبت شده با قیمتی بیشتر یا مساوی قیمت مبنا، کمتر از حجم اوراق بهادار قابل عرضه باشد، به سفارش‌ها به ترتیب از بالاترین قیمت و به قیمت سفارش خرید ثبت شده، سهام تخصیص داده می شود.
 
در این حالت، متعهد خرید ملزم به ورود سفارش خرید به قیمت مبنا و به میزان مابه التفاوت سفارش‌های وارده و تعداد اوراق بهادار قابل عرضه است. 
 
لازم به ذکر است، به استناد تبصره 4 ماده 3 دستورالعمل مذکور (مبنی بر اینکه بورس می تواند محدودیت عدم مشارکت معامله‌گران برخط یا ایستگاه برخط گروهی را اعمال کند)، سفارش گیری تنها از طریق ایستگاه‌های  معاملاتی  (نامک) و ایستگاه‌های برخط گروهی امکانپذیر خواهد بود.
 
همچنین مستند به ماده 20 مکرر 4 دستورالعمل مورد اشاره، طی دوره سفارشگیری، اطلاعات مربوط به سفارش‌های ثبت شده شامل حجم و قیمت سفارش‌ها و متقاضیان خرید منتشر نمی‌شود و کارگزاران، مشاور عرضه و متعهد عرضه نیز به اطلاعات مزبور دسترسی ندارند.

لینک کوتاه
روش جدید عرضه اولیه

اخبار مرتبط

نظرات شما