23 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در بیست‌وسومین نشست خود، بر سر افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه ژانویه (دی – بهمن) به توافق رسیدند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، بر اساس تصمیم دیروز پنجشنبه 11 آذر نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس تولید نفت خام کشورهای عضو این ائتلاف بدون توجه به برداشت کشورهای مصرف کننده بزرگ از ذخایر نفت خام استراتژیک و شیوع سویه اُمیکرون 400 هزار بشکه افزایش می‌یابد.
 
اعضای اوپک پلاس در این نشست تأکید کردند در صورت وقوع اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و مازاد عرضه در بازار نفت نشست فوق العاده برگزار کنند.
 
اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست‌وچهارمین نشست مشترک ائتلاف اوپک پلاس چهارم ژانویه (14 دی‌ماه) برگزار شود.
 
همچنین بیانیه بیست‌وسومین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.
 
بنابر گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بیست‌وسومین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک امروز به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.
 
در این نشست بر تعهد مستمر کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) برای اطمینان از ثبات و تعادل بازار نفت تاکید شد.
 
تأکیدهای نشست کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک و غیر اوپک با توجه به بنیان‌های کنونی بازار نفت شامل این موارد است:
 
1. تصمیم دهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (12 آوریل 2020) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس (18 ژوئیه 2021) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.
 
2. برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید - که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود - دوباره تأیید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک‌پلاس در ژانویه 2021 نیز 400 هزار بشکه در روز و بر اساس جدول تعیین شده افزایش یابد.
 
3. موافقت شد که این نشست برای بررسی تحولات بیشتر ویروس همه‌گیر کرونا ادامه یابد و به نظارت دقیق بر بازار ادامه دهد و در صورت نیاز به سرعت مقدار عرضه را تعدیل کند.
 
4. به‌دلیل درخواست کشورهای خاطی در رعایت سهمیه کاهش تولید، فرصت ایجادشده برای جبران تخطی‌ها تا پایان ژوئن 2021 تمدید شد. کشورهای خاطی باید برنامه‌های جبرانی خود را بر اساس بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک ارائه دهند.
 
4. بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و ساز و کار جبران تخطی‌ها دوباره تاکید شد.
 
5. در پایان مقرر شد بیست‌وچهارمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (اوپک‌پلاس) چهارم ژانویه 2022 (14 دی‌ماه 1400) برگزار شود.

لینک کوتاه
اوپک‌پلاس افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما