طبق اعلام مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در حال حاضر تبادل انرژی به گونه‌ای است که از سه کشور برق را وارد و به سه یا چهار کشور برق صادر می‌کنیم. مجموع تبادل انرژی ما حدود یک درصد از کل مصرف انرژی روزانه کشور بوده که تاثیری روی مصرف کل برق ندارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه اولویت اول وزارت نیرو تامین برق داخل کشور است که میزان اندک تبادل انرژی تاثیری بر آن ندارد، اظهار کرد: آن چیزی که در این فصل محدودیت ایجاد می‌کند، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و تامین سوخت است.
 
به گفته وی در حال حاضر مصرف بخش خانگی و تجاری در این روزها حدود 600 میلیون متر مکعب در روز برآورد شده که در مواقعی بیشتر هم می‌شود. در این روزها با کاهش مصرف، مثلا با کم کردن یک درجه‌ای دمای خانه، می‌توان حدود 6 درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد. کاهش مصرف انرژی با تغییر عادات غلط کار سختی نیست و می‌توان حتی با 10 درصد کاهش مصرف، در تامین گاز و برق همه هموطنان سهیم شد.
 
سخنگوی صنعت برق افزود: در حال حاضر مصرف حدود 85 درصد از مشترکان برق پایین‌تر از الگوی مصرف است و فقط 15 درصد پرمصرف هستند و از این 15 درصد، دو درصد دو برابر الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند. حتی اگر همین عده کم هم رعایت کنند، می‌شود برق همگان را تامین کرد؛ یعنی می‌شود با یک همکاری در فصل سرد، حتی از روشنایی معابر خیابانی هم کم نکرد. مشترکان بدانند که خاموش کردن حتی یک لامپ می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
 
رجبی مشهدی در خصوص مصرف انرژی در بانک‌ها و ادارت نیز گفت: در خصوص مصرف بخش اداری از امروز نظارت‌های ما افزایش می‌یابد. بخش‌های عمومی ساختمان‌ها و ادارات می‌توانند دما بیرون را داشته باشند و نیازی به دستگاه‌های گرمایشی ندارند. همچنین عایق بندی ساختمان‌ها می‌تواند 40 تا 50 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری و کاهش مصرف در ساختمان را به دنبال داشته باشد. از زمینه از هموطنان می‌خواهیم که اگر با ادارات یا بانک‌هایی روبه رو شدند که اتلاف انرژی داشتند، تذکر دهند و یا با همکاران ما در شرکت‌های توزیع با شماره 121 تماس بگیرند تا در اسرع وقت بررسی‌های لازم انجام و با این موارد برخورد شود.

لینک کوتاه
تبادل انرژی کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما