اوپک و متحدانش در آستانه نشست هفته جاری وزیران این گروه، بدنبال شیوع واریانت جدید ویروس کرونا که بدترین ریزش قیمت نفت در بیش از یک سال گذشته را رقم زد، به میزان فزاینده ای تمایل پیدا کرده اند برنامه افزایش تولید را متوقف کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بلومبرگ به نقل از نمایندگان اوپک پلاس که مایل نبودند نامشان فاش شود، در گزارشی نوشت: این گروه که متشکل از 23 کشور تولیدکننده است و عربستان سعودی و روسیه در راس آنها قرار دارند، تمایل پیدا کرده است در دیدار هفته جاری، توقف افزایش تولید برنامه ریزی شده برای ژانویه را بررسی کند. این گروه پیش از این هم در واکنش به تصمیم آمریکا و سایر کشورهای مصرف کننده برای برداشت از ذخایر اضطراری، چنین گزینه ای را سبک و سنگین می کرد.
 
باب مک نالی، رییس شرکت مشاوره راپیدان انرژی و مقام سابق کاخ سفید در این باره گفت: ظهور واریانت جدید کووید 19 که ممکن است باعث تجدید قرنطینه‌ها و محدودیتهای سفر شود، دقیقا آن نوع تغییر در شرایط بازار است که ممکن است باعث شود وزیران اوپک پلاس از برنامه خود برای افزودن نفت بیشتر منصرف شوند.
 
بهای معاملات نفت در بازار لندن و نیویورک به دلیل نگرانی از این که شناسایی شدن واریانت جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی ممکن است به روند احیای اقتصادی شکننده آسیب بزند، بیش از 10 درصد ریزش کردند.
 
اوپک و متحدانش قرار است هفته جاری درباره افزودن 400 هزار بشکه در روز در ژانویه تصمیم گیری کنند. این گروه در راستای تسهیل محدودیت عرضه‌ای که از سال گذشته به اجرا گذاشته است، در حال افزایش تدریجی تولید است و از اوت هر ماه 400 هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کرده است. این گروه پس از این که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برداشت هماهنگ از ذخایر نفت استراتژیک به همراه کشورهای مصرف کننده بزرگ را با هدف مهار افزایش قیمت بنزین و تورم را اعلام کرد، توقف افزایش تولید را بررسی کرده بود.
 
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هشدار داد که بازارهای نفت جهان ماه آینده در آستانه بازگشت به مازاد عرضه هستند و تقاضا در معرض ریسک افزایش ابتلا به کرونا قرار دارد.
 
تحقیقات داخلی اوپک نشان می دهد اوایل سال میلادی آینده اشباع عرضه قابل توجهی شکل می گیرد و اگر آمریکا و متحدانش از ذخایر استراتژیک خود نفت آزاد کنند، این وضعیت شدت می گیرد.
 
تاکنون اوپک پلاس با نادیده گرفتن درخواستهای مکرر آمریکا و کشورهای دیگر، از افزایش بیشتر تولید خودداری کرده و این امر روابط میان ریاض و واشنگتن را تیره‌تر کرده است.
 
ظهور واریانت جدید با ریسکهای واضحی که برای مصرف سوخت دارد، می تواند دفاع از توقف افزایش تولید نفت را راحت‌تر کند. حتی موسسه مالی "یو بی اس" پیش بینی کرده که این گروه ممکن است کاهش تولید را بررسی کند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال معلوم نیست چنین اقدامی حمایت کامل همه اعضای گروه را جلب کند. اعضایی مانند روسیه و امارات متحده عربی اغلب مشتاق هستند صادراتشان را سریع‌تر ازسربگیرند.

لینک کوتاه
اوپک پلاس متوقف کردن افزایش تولید نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما