قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در واکنش به کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، به روند افزایشی روز گذشته ادامه داد و بالاتر رفت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت 32 سنت معادل 0.4 درصد افزایش یافت و به 85 دلار و 10 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه 1.6 درصد افزایش یافته بود.
 
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 9 سنت معادل 0.1 درصد افزایش، به 84 دلار و 24 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته 2.7 درصد افزایش داشت.
 
هر دو شاخص روز سه شنبه تحت تاثیر کاهش سطح ذخایر جهانی نفت در چند ماه اخیر و آمار موسسه امریکن پترولیوم که شواهد محدود ماندن عرضه را تقویت کرد، در بالاترین قیمت از 26 اکتبر بسته شدند.
 
طبق آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم نوامبر، به میزان 2.5 میلیون بشکه کاهش یافت و برآورد تحلیلگران از رشد 2.1 میلیون بشکه ای ذخایر را به چالش کشید.
 
آوتار ساندو، مدیر ارشد کالاها در شرکت فیلیپ فیوچرز سنگاپور با اشاره به توافق اخیر کشورهای اوپک پلاس برای افزایش تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز در دسامبر، اظهار کرد: با پایبندی اوپک به توافق قبلی، عرضه محدود مانده است. سفرهای هوایی رو به رشد هم از تقاضا برای نفت پشتیبانی کرده است.
 
بازار منتظر انتشار آمار هفتگی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز جاری است تا ببیند آیا آمار این سازمان کاهش ذخایر را تایید می کنند.
 
عامل دیگری که بر دیدگاه محدود ماندن عرضه در بازار صحه گذاشت، اظهارات راسل هاردی، مدیرعامل ویتول بود که روز سه شنبه گفت: تقاضا برای نفت به سطح پیش از شیوع پاندمی ویروس کرونا برگشته و سه ماهه نخست سال 2022 ممکن است شاهد فراتر رفتن تقاضا از سطح سال 2019 باشد. وی به رویترز گفت: احتمال افزایش قیمت هر بشکه نفت به 100 دلار وجود دارد.
 
بر اساس گزارش رویترز، صعود قیمتها در روز سه شنبه تحت تاثیر گزارش دورنمای کوتاه مدت اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود که پیش بینی کرد قیمت بنزین در چند ماه آینده کاهش پیدا خواهد کرد. این عامل مهمی است که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای تصمیم گیری درباره ذخایر نفت استراتژیک زیر نظر دارد.
 
فرانسیسکو بلانش، مدیر جهانی تحقیقات کالاها و مشتقات بانک امریکا به بلومبرگ گفت: بهای معاملات نفت برنت به دلیل بحران جهانی گاز، رونق دوباره سفرهای هوایی و بهبود تقاضای آسیایی، می تواند در نیمه نخست سال 2022 تا مرز 120 دلار در هر بشکه صعود کند.
 
اگرچه آمریکا در معرض بحران گاز طبیعی قرار ندارد اما اروپا و آسیا قرار دارند و سوئیچ از گاز به نفت، تقاضا برای نفت را افزایش می دهد. عامل تاثیرگذار مهم دیگر در تقاضای بالاتر و قیمتهای بالاتر نفت، بازگشت چشمگیر مسافران پس از بازگشایی مجدد مرزهای آمریکا به روی مسافران واکسینه شده بین المللی خواهد بود. در بحبوحه تقاضای رو به رشد، بازار جهانی نفت، غیرانعطاف پذیری مانده است.

لینک کوتاه
افزایش قیمت نفت کاهش آمریکا

اخبار مرتبط

نظرات شما