مدیرعامل آرامکوی سعودی اعلام کرد با بازگشت تقاضا برای سوخت جت به سطح پیش از بحران کرونا، جهان با کاهش ظرفیت مازاد تولید نفت در سال آینده روبرو می شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، امین ناصر در مجمع مدیریت جهانی نیک کی گفت: ظرفیت مازاد تولید صنعت نفت که در حال حاضر سه تا چهار میلیون بشکه در روز است، اندکی راحتی خیال برای بازار ایجاد می کند اما نگرانی من این است که ظرفیت مذکور ممکن است کاهش پیدا کند به خصوص سال آینده که انتظار می رود تقاضا رشد بیشتری پیدا کند.
 
مدیرعامل بزرگترین شرکت صادرکننده نفت جهان گفت: افزایش پیش بینی شده تقاضا برای سوخت جت که همچنان ضعیفتر از روند بهبود تقاضا برای سوختهای دیگر است، همه ظرفیت مازاد تولید را حذف خواهد کرد. ظرفیت مازاد تولید اندک در بحبوحه کمبود سرمایه گذاری در نفت و گاز باید مایه نگرانی عظیم برای بازار باشد. ناصر اظهار کرد: توسعه ظرفیت در صنعت ما حدود پنج تا هفت سال زمان می برد و سرمایه گذاری کافی در جهان برای افزایش ظرفیت وجود ندارد و این مایه نگرانی عظیمی است.
 
این مقام ارشد آرامکو برنامه این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید از 12 میلیون بشکه در روز به 13 میلیون بشکه تا سال 2027 را تایید و تاکید کرد که تقاضا برای نفت و گاز در دهه های آینده مطلوب خواهد ماند.
 
ناصر گفت: انرژی تجدیدپذیر هنوز نمی تواند نیازهای انرژی جهان را تامین کند. وی این دیدگاه آرامکو که تقاضای جهانی برای نفت تا اوایل سال آینده از مرز 100 میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد را مجددا تکرار کرد.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، وی اواخر ماه گذشته گفته بود ظرفیت تولید نفت در سطح جهانی رو به کاهش گذاشته و سرمایه گذاریهای بیشتری در تولید جدید به فوریت نیاز است. امین ناصر در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: این مسئله مایه نگرانی عظیمی است. اگر فعالیت صنعت هواپیمایی سال آینده اوج بگیرد، ظرفیت تولید مازاد مصرف خواهد شد. اکنون به وضعیتی رسیده‌ایم که عرضه محدود شده و آنچه از ظرفیت مازاد باقی مانده است، به سرعت کاهش پیدا می کند.
 
آژانس بین المللی انرژی ظرفیت مازاد تولید را به عنوان تولیدی تعریف می کند که می تواند در مدت 30 روز آغاز شود و به مدت حداقل 90 روز ادامه پیدا کند. با این حال برنامه محیط زیستی سازمان ملل متحد در سلسله گزارش‌هایی خواستار متوقف شدن حفاری نفت و گاز شده است. یکی از نویسندگان این گزارش اظهار کرد برای دستیابی به هدف محدود نگه داشتن افزایش گرمای جهانی به 1.5 درجه در بلندمدت، تولید جهانی نفت، گاز و زغال سنگ باید فورا کاهش پیدا کند.

لینک کوتاه
هشدار عربستان کاهش ظرفیت مازاد تولید نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما