دبیر کانون کامیونداران گفت: لاستیک سنگین به حدی گران شده که رانندگان به سمت خرید لاستیک های تاریخ مصرف گذشته متمایل شده اند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، اگرچه تصمیم انجمن صنفی صنعت تایر برای افزایش قیمت انواع لاستیک با وتوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مواجه شد اما تصمیم وتو شده انجمن، تأثیر خود را روی قیمت‌های بازار گذاشته و باعث رشد شدید قیمت شده است.
 
26 مهر ماه انجمن تولیدکنندگان تایر از افزایش 30 تا 40 درصدی نرخ لاستیک‌های سنگین تولید داخل طی دو مرحله، مرحله اول از 26 مهرماه و مرحله دوم از اول دی ماه سال جاری خبر داده بود. بر اساس اعلام این انجمن، قیمت گذاری لاستیک تولیدی از حیطه اختیارات ستاد تنظیم بازار خارج شده و در اختیار تشکل صنفی مربوطه (انجمن تولیدکنندگان تایر) قرار گرفته است.
 
این اعلام با انتقاد برخی دست‌اندرکاران وزارت صمت، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها مواجه شد که پس از آن سازمان حمایت از منتفی شدن این تصمیم انجمن تایر خبر داد.
 
این در حالی بود که آخرین افزایش قیمت در 21 تیر ماه سال جاری رخ داده بود که در آن قیمت لاستیک تولید داخل با افزایش 10 درصدی همراه شده بود.
 
با این حال صرف اعلام افزایش قیمت لاستیک، اثر خود را در بازار گذاشت و در حال حاضر افزایش نرخ لاستیک سنگین در بازار آزاد مشهود است.
 
اتفاقی که سبب شده تا به گفته برخی فعالان صنعت حمل و نقل، رانندگان کامیون به خرید لاستیک‌های نوی تاریخ مصرف گذشته روی بیاورند.
 
انجمن تایر افزایش 30 درصدی قیمت لاستیک سبک و سنگین را ابلاغ کرد
 
دبیر کانون کامیونداران: قیمت لاستیک‌های چینی تاریخ مصرف گذشته به جفتی 14 میلیون تومان رسیده است
 
احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیونداران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیونداران گفت: به دلیل افزایش نرخ لاستیک در روزهای اخیر، کامیونداران مجبور به خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته شده‌اند.
 
وی ادامه داد: لاستیک‌هایی که وارد گمرک شده ولی به دلیل مشکلات تأمین ارز، تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده است به مبدأ وارداتی که معمولاً اربیل عراق است برگشت داده شده و مجدداً از طرق غیررسمی وارد کشور می‌شود.
 
کریمی افزود: بعد از اعلام انجمن تایر مبنی بر افزایش 40 درصدی قیمت لاستیک و ممانعت آن از سوی سازمان حمایت، این اعلام افزایش تأثیر خود را در بازار گذاشت و قیمت لاستیک افزایش یافته است.
 
دبیر کانون سراسری کامیونداران گفت: حتی برخی تولید کنندگان داخلی لاستیک محصول خود را در سامانه کالا قرار داده و بلافاصله به فروشنده‌ها می‌گویند که از سامانه خرید کنند و با قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانند.
 
فعال صنفی صنعت حمل و نقل یادآور شد: زمانی که فروش لاستیک به صورت حواله‌ای و در سامانه سازمان راهداری با نرخ ارز ترجیحی عرضه می‌شد، بازار به تعادل رسیده است اما بعد از آنکه ارز لاستیک از 4200 تومانی به نیمایی تغییر کرد و فعالیت سامانه فروش لاستیک سازمان راهداری متوقف شد، قیمت لاستیک افزایش ناگهانی پیدا کرد.
 
کریمی بیان کرد: در حال حاضر لاستیک با برندهای چینی، کره‌ای، ژاپنی، اروپایی و تایلندی در بازار وجود دارد که دامنه قیمت متنوعی دارند اما پرمصرف‌ترین آنها لاستیک‌های چینی هستند که جفتی 16 میلیون تومان به فروش می رسند در حالی که قیمت لاستیک تاریخ مصرف گذشته همین تایرهای چینی با حدود 2 میلیون ارزان‌تر عرضه می‌شود.
 
به گفته این فعال صنعت حمل و نقل، لاستیک‌های تولید داخل بعد از اعلام افزایش 40 درصدی به 11 میلیون در بازار برای هر جفت رسیده است. این اعلام افزایش قیمت، کار خود را کرد و لاستیک تولید داخل گران شد.
 
کریمی ادامه داد: اعلام شد که ارز ترجیحی لاستیک ایجاد رانت می‌کند در حالی که لاستیک تنها کالایی بود که به طور دقیق به مصرف کننده واقعی می‌رسید و ایجاد رانتی نکرده بود.
 
وی بیان کرد: قیمت لاستیک در روزهای اخیر نسبت به فروردین ماه امسال با افزایش صد درصدی یا حتی بیشتر مواجه شده است. همچنین برای قطعه، لوازم یدکی و روغن موتور نیز این اتفاق رخ داده که هزینه خودرو سنگین را به شدت افزایش داده است.
 
دبیر کانون سراسری کامیونداران پیشنهاد داد: برای جلوگیری از ایجاد رانت بهتر است افزایش قیمت‌ها نسبت به مابه‌التفاوت لاستیک با ارز ترجیحی آن محاسبه و به صورت یارانه نقدی در اختیار رانندگان اقشار پایین‌تر قرار داده شود.
 
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کشور به پارکینگ ناوگان فرسوده تبدیل شده و بخشی از مالکان ناوگان فرسوده باید قسمت مهمی از کرایه حمل هر بار جابجایی کالا را هزینه تعمیرات کنند. ناوگان چینی نیز به همین وضعیت دچار شده و ناوگان نوساز اگر چه کمتر با مشکل تعمیرات مواجه‌اند اما مسئله اصلی آن گرانی قطعات یدکی ناوگان نوساز است.
 
کریمی درباره خرید لاستیک دست دوم گفت: خرید و فروش لاستیک دست دوم مرسوم بوده است بخصوص از سوی ناوگان نفتکش که باید مرتباً برای حفظ ایمنی خودرو و محموله آن، لاستیک را تعویض کند؛ لاستیک‌های قدیمی این ناوگان معمولاً از سوی ناوگان تجاری خریداری می‌شود.

لینک کوتاه
گرانی لاستیک کامیونداران لاستیک

اخبار مرتبط

لاستیک پراید کمیاب شد!

لاستیک پراید کمیاب شد!

این روزها اگر به دنبال خرید لاستیک خودرو به خصوص با قیمت دولتی باشید باید از هفت‌خوان... 25 اردیبهشت 1402