وزیران اوپک پلاس روز پنج شنبه دیدار کرده و با نادیده گرفتن درخواستها برای افزایش بیشتر عرضه نفت، برنامه افزایش تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز برای دسامبر را تصویب کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، جولیان لی، استراتژیست نفتی بلومبرگ در مطلبی نوشت: اوپک پلاس با این اقدام کشورهای مصرف کنده را به سمت آزاد کردن ذخایر نفت استراتژیک سوق داد.
 
این گروه که متشکل از 23 تولیدکننده نفت شامل عربستان سعودی و روسیه است، نشست مجازی برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید خود برای دسامبر را برگزار کرد. برنامه فعلی افزایش تولید جمعی به میزان 400 هزار بشکه در روز است.
 
کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت شامل آمریکا، ژاپن و هند اعلام کرده اند که نفت کافی وجود ندارد و این گروه را برای عرضه بیشتر تحت فشار قرار داده اند. اما اعضای این گروه، کشور به کشور از برنامه تولید فعلی دفاع کرده و پشت سعودیها صف کشیدند که رویکرد محتاطانه ای را برای افزایش عرضه نفت همزمان با خروج اقتصاد جهانی از پاندمی کووید دنبال می کنند.
 
اکنون که اوپک پلاس تصمیم گرفته است برنامه افزایش تولید 400 هزار بشکه در روز را ادامه دهد و آمار واقعی افزایش تولید ممکن است کمتر باشد زیرا اعضای متعدد این گروه قادر نیستند نفت بیشتری تولید کنند، کشورهای مصرف کننده ناچارند واکنش نشان دهند. این به معنای آزاد شدن نفت بیشتر از ذخایر استراتژیک خواهد بود.
 
عرضه 200 هزار بشکه در روز بیشتر، 6.2 میلیون بشکه به عرضه در مدت دسامبر اضافه خواهد کرد. این رقم کمتر از میزانی است که آمریکا از ابتدای سپتامبر از ذخایر نفت استراتژیک آزاد کرد که تا حدودی در واکنش به از دست رفتن تولید بر اثر وقوع طوفان آیدا و همچنین برنامه فروش بلندمدت برای تامین هزینه زیرساخت بود.
 
 مشکل آزاد شدن نفت از ذخایر دولتی این است که امکان واکنش به اختلالات عرضه واقعی را کاهش می دهد با این حال ذخایر استراتژیک به دلیل افزایش اخیر تولید آمریکا، بسیار بیشتر از میزان ضروری هستند. اما مشکل واقعی بایدن و متحدان مصرف کننده نفت وی این است که اگر تولیدکنندگان تسلیم نشدند، در مرحله بعد چه اقدامی باید انجام دهند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش نفت از ذخایر استراتژیک چین در ماه گذشته تاثیر چندانی در کنترل قیمتها نداشت. اما ممکن است گذشت زمان به نفع بایدن باشد. اکثر پیش بینیهای بازار نفت حاکی از آن است که کمبود فعلی عرضه در اوایل سال آینده به مازاد تبدیل می شود و برداشت از ذخایر ممکن است به حد کافی باشد تا به مصرف کنندگان کمک کند بدون افزایش قیمتها زمستان را سپری کنند. اگر مازاد عرضه اتفاق بیافتد، به خریداران فرصت خواهد داد تا ذخایر استراتژیک خود را بدون برانگیختن افزایش قیمتها، دوباره پر کنند.
 
نظر تحلیلگران درباره بازار نفت پس از تصمیم اخیر اوپک پلاس
 
اد مورس، مدیر جهانی تحقیقات کالا در سیتی گروپ در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد تقاضا بسیار کند رشد می کند. ما پاندمی را پیش رو داریم. در واقع برعکس این حرف شاید درست باشد. ما شاهد اوج گیری تقاضا هستیم. سال آینده از نظر تولید غیراوپک رشد بسیار بزرگی وجود خواهد داشت. این رشد بزرگتر از رشد هر یک از اعضای اوپک خواهد بود.
 
گلدمن ساکس اعلام کرد انتظار می رود نوسان قیمت در هفته‌های آینده به دلیل اختلاف آشکار میان اوپک پلاس و آمریکا افزایش پیدا کند. بازار نفت دچار کمبود عرضه مانده و برداشت احتمالی از ذخایر استراژیک آمریکا تنها به طور موقتی از فشار صعودی به قیمتها کم می کند و ممکن است سال آینده نتیجه معکوس داشته باشد.
 
جان کیلداف، از شرکای موسس شرکت اگین کپیتال با اشاره به برداشت از ذخایر استراتژیک گفت: در حال حاضر اوپک کارتهای برنده را در اختیار دارد و اگر ذخایر استراتژیک آزاد نشوند، قیمتها صعود بیشتری پیدا خواهند کرد. اگر زمستان زودتر فراتر برسد، بدترین سناریو اتفاق خواهد افتاد و نفت به بیش از 100 دلار صعود خواهد کرد.
 
جیووانی استونوو، استراتژیست گروه یو بی اس اظهار کرد: تصمیم اوپک پلاس ممکن است باعث شود آمریکا ذخایر نفت استراتژیک را آزاد کند. با این حال این اقدام تنها به طور موقتی اختلالات تولید را پوشش می دهد و مسائل ساختاری کمبود سرمایه گذاری و تقاضای رو به رشد را حل نمی کند. این بانک پیش بینی کرد قیمت نفت برنت در ماههای آینده به 90 دلار صعود خواهد کرد.
 
واندانا هاری، موسس شرکت واندا اینساتس گفت: بعید است که واکنش بزرگی از سوی مصرف کنندگان وجود داشته باشد زیرا قیمتها از اوج اخیرشان عقب نشینی کرده اند. انتظار می رود روند بهبود تقاضا ادامه پیدا کند و ذخایر پس از تصمیم اوپک پلاس برای حفظ محدودیت عرضه، به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کنند.

لینک کوتاه
اسلحه مصرف کنندگان استراتژی نفتی اوپک پلاس