فریدون عباسی دوانی، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس گفت : بانک های خصوصی توانستند منابع خود را دراختیار تولید کنندگان قرارداده و نقش موثری در رونق تولید ایفا کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد، ایران با ابرچالش‌های زیادی روبه‌رو است. از ابرچالش فقر تا ابرچالش آب همه و همه جامعه ایران را فرسوده و تحت فشار گذاشته است. ایجاد رونق در اقتصاد  رکود زده کرونایی  این روزها یکی دیگر از چالش های است که دولت با سامان  دهی آن می تواند بخش های زمین گیر شده بسیاری  را نجات بدهد .آنگونه که کارشناسان اقتصادی می گویند شاید اگر تسهیلات بانکی در روزهای سخت کرونایی نبود امروز با شرایط سخت تر مواجه بودیم. آنگونه که آمارها نشان می دهد در سال گذشته  2 هزار و 797 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که البته سهم بانک های حصوصی از این مقدار حدود 1.816 هزار میلیارد  تومان بوده است. اما وابستگی بالای اقتصاد به نظام بانکی موجب شده که ایجاد رونق و رشد اقتصادی و احیای واحدهای تولیدی هم بدون کمک آنها شدنی نباشد .

 فریدون عباسی دوانی، عضوهیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به عملکرد مناسب بانک های غیر دولتی در حمایت از تولید می گوید: بانک های خصوصی توانستند منابع خود را دراختیار تولید کنندگان قرارداده و نقش موثری در رونق تولید ایفا کنند.
 
تولید باید بصرفد
 
او که معتقد است دخالت دولت در نظام بانکی باید کاهش یابد اینگونه صحبت های خود را ادامه می دهد: وجود نیروهای متخصص و زبده بانکی کشور در بانک های خصوصی  باعث شده که این بانک ها منابعی را که جمع می کنند بتوانند در قالب تسهیلات در اختیار مردم و در جهت تولید قرار دهند.
نماینده کازرون و کوهچنار درمجلس یازدهم البته تاکید می کند که تولید باید برای کشور بصرفد.  منطقی نیست که از  هر تولیدی حمایت کنیم و بخواهیم آن را به هر قیمتی حفظ کنیم . سیاست های صادراتی درکشور باید به گونه ای باشدکه تولید تشویق شود. اگر صرفه اقتصادی در تولید نباشد و راهبردهای صادارتی در تولیدات در نظر گرفته نشود، منابع بانک ها نیز نمی تواند به کمک تولید بیاید.
 
تولید برای بازارهای جهانی
 
عضوهیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه انتظار بالایی از بانک‌ها به عنوان تامین‌کننده اصلی منابع در اقتصاد وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که کالاهای تولیدی تولید کنندگان از استانداردادهای لازم برخوردار بوده و کیفیت آن ها مورد تایید باشد، بانک های خصوصی نیز برای سرمایه گذاری، رغبت بیشتری از خود نشان خواهند داد.
او افزود: هر چقدر کشور در زمینه تولید رشد کند و بتوان محصولات جدید به بازاهای جهانی عرضه کرد، بانک ها نیز منافع خود را خواهند برد.
این نماینده مجلس در خصوص نقدهای مطرح شده درباره بنگاه داری بانک ها گفت: عدم ورود بانک‌ها به حوزه‌های بنگاه‌داری و شرکت‌داری قطعا کمک به تولید کشور است و رشد و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت اما باید به این نکته نیز توجه داشت که وقتی تولید برای سرمایه گذار و صنعتگر صرفه نداشته باشد، سرمایه اش را به بانک می سپارد و بانک ها را مجبور به بنگاه داری می کند. پس سیاست دولت است که بانک ها را به سمت بنگاه داری می برد. بنابراین باید دولت ازیک طرف تسهیلاتی برای تولید کننده در نظر بگیرد و از طرف دیگر راه انحراف و خطا را ببندد ، به این شکل بازار تنظیم خواهد شد.
 
سهم 30 درصدی بانک های خصوصی از تسهیلات پرداختی
 
برخلاف آنچه تصور می شود بار پرداخت تسهیلات به بخش های مختلف روی دوش بانک های خصوصی است. آنگونه که آمارها نشان می دهد از مجموع 2 هزار و 797 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در سال 99 حدود  1.816 هزار میلیارد مربوط به بانک های غیر دولتی بوده است. سهم بانک های خصوصی از این مقدار747 میلیارد تومان بوده که معادل حدود 30 درصد کل تسهیلات است .
 
پرداخت 570 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت در سال گذشته
 
در شش ماه ابتدای سال جاری؛ تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 6 ماهه ابتدای سال 1400 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 12410.8 هزار میلیارد رال  است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 4551.9 هزار میلیارد ریال (معادل 57.9 درصد) افزایش داشته است.
سال گذشته بانک ها یک هزار و 900 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش های مختلف پرداخت کردند که سهم بخش خدمات 744 هزار میلیارد تومان، سهم صنعت 570 هزار میلیاردتومان، سهم بخش کشاورزی 136 هزار میلیارد تومان و سهم بازرگانی 230 هزار میلیارد تومان بوده است.
همچنین در شش ماه نخست امسال 3 میلیون و 727 هزار 21میلیارد رالل به بخش صنعت و معدن تسهیلات پرداخت شده که30 درصد از کل تسهیلات بانک هاست. همچنین در این مدت برای تامین سرمایه در گردش بخش صنعت 7ر294 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که 80 درصد کل تسهیلات اختصاص یافته به این بخش است.

لینک کوتاه
قفل تولید بانک ها بانک های خصوصی تولید و رشد اقتصادی

اخبار مرتبط