رئیس اتحادیه خرازی فروشان تهران گفت: تورم شدید اقتصادی طی دو سال اخیر تولیدکنندگان و فروشندگان اسباب بازی را با مشکلات جدی مواجه کرده است؛ به طوری که بسیاری از فعالان این حوزه نتوانسته اند ادامه فعالیت دهند و با سابقه و تجربه ای که داشته اند از این صنف خارج شده اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، علیرضا مهران پور رئیس اتحادیه خرازی فروشان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پرسون اظهار داشت: آمار دقیقی از مصرف، تولید و واردات اسباب بازی در کشور موجود نیست، اما گزارش ها کمبود حجم تولید نسبت به تقاضا را نشان می دهد که نوعا متفاوت از کالای وارداتی است.
 
وی افزود: طی سال های اخیر با سیاست کاهش واردات افزایش تولیدات داخل به ویژه در بخش بازی های فکری و آموزشی رونق گرفته است؛ اما برای انواع دیگر اسباب بازی ها به دلیل نبود زیر ساخت های تخصصی و صنعتی افزایش تولید مهیا نشده است.
 
این مقام صنفی ادامه داد: تولید کنندگانی که بازی های فکری و آموزشی را رونق داده اند دست به صادرات زده اند و خوشبختانه بازار صادراتی مناسبی را به دست آورده اند.

مهران پور تصریح کرد: اصولا اسباب بازی محصولی فرهنگی و چند وجهی به شمار می رود و امروزه فراتر از تعریف گذشته دارد و کالایی استراتژیک به حساب می آید که برای تولید آن می بایستی طراحی و الگوسازی در جهت تقویت مهارت ها و ایجاد خلاقیت در کودکان باشد و توسعه صنعت آن نیاز به پژوهش و تحقق عمیق دارد که مسئولیت این امر بر عهده شورای سیاستگذاری و نظارت بر اسباب بازی است، که با تدبیر، تفکر و همکاری با فعالان این حوزه سیاست های رشد و پیشرفت صنعت اسباب بازی در کشور را برنامه ریزی کنند.
 
وی خاطر نشان شد: از جمله سیاست مدیریت واردات اسباب بازی نقش موثری در حمایت از تولید داخل است و نیاز به حمایت همه جانبه دارد، همان طور که مقام معظم رهبری امسال را به نام « تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها» نام گذاری کردند در این خصوص باید کار اجرایی انجام شود تا با ممنوعیت واردات بازار داخل با مشکل مواجه نشود.
 
رئیس اتحادیه خرازی فروشان تهران گفت: شیوع ویروس کرونا و معضلات دامن گیر آن و تورم شدید اقتصادی طی دو سال اخیر تولیدکنندگان و فروشندگان اسباب بازی را با مشکلات جدی مواجه کرده است؛ به طوری که بسیاری از از فعالان این حوزه نتوانسته اند ادامه فعالیت دهند و با سابقه و تجربه ای که داشته اند از این صنف خارج شده اند.
 
مهران پور افزود: آن دسته از افرادی که در این صنف مشغول به کار هستند در انتظار ایجاد تحول هستند و بخش دیگر به دلیل عشق و علاقه به صنفشان این مشکلات را تحمل می کنند.
 
وی به ممنوعیت یک شبه کالاهای وارداتی نیز اشاره کرد، گفت: کارشناسان تولید و فروش این حوزه معتقدند قطع کامل واردات به یک باره ضربه به تولید داخل می زند، برای نمونه ممنوعیت ورود عروسک بدون داشتن جایگزین داخلی را نادرست می دانند، بنابراین برای عبور از مشکلات و توسعه چرخه این صنعت انسجام تفکر در مدیران تصمیم گیر با دعوت به همکاری و استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان تولید کننده و فروشندگان اسباب بازی برای وحدت رویه می تواند گام موثری برای نیل به اهداف باشد.

لینک کوتاه
ورشکستگی کمین اسباب بازی فروشان