حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی و سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به اتفاق هیأت همراه در سفر به استان فارس از تعدادی واحد صنعتی که از سوی بانک صنعت و معدن تأمین مالی شده است، بازدید نمودند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن، در این سفر که به منظور بررسی میزان توانمندی ها، ظرفیت ها، پیشرفت فیزیکی و مشکلات برخی از طرح ها و واحدهای صنعتی انجام شد، از شرکت ذوب آهن پاسارگاد و کاغذ زاگرس فارس بازدید به عمل آمد.
آیت‌الله رییسی در بازدید از شرکت کاغذ زاگرس فارس با تأکید در خصوص پیگیری مراحل بهره برداری این واحد تولیدی با بیان این که تکمیل 13 درصد مراحل ساخت باقی مانده آن کار دشواری نیست، افزود: مسأله تأمین مالی این واحد تولیدی، باید سریعاً حل و فصل گردد تا با وارد شدن این کارخانه به چرخه تولید، نیاز به واردات کاغذ کاهش یابد.
وی با بیان اینکه ویژگی این کارخانه این است که با استفاده از ضایعات و کاغذ‌های باطله می‌تواند بخشی از نیاز کشور را تأمین کند، اظهار داشت: جای پرداخت تسهیلات بانکی همین جاست که هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم با رونق تولید، نیاز کشور به واردات را مرتفع می سازد.
شرکت کاغذ زاگرس فارس به تولید کاغذ کرافت، لاینر، تست لاینر و تحریر اشتغال دارد.
این شرکت که 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، با ظرفیت تولید 150 هزار تن کاغذ در سال، توانایی تأمین 40 درصد کاغذ مورد نیاز کشور را دارا می باشد و از بانک صنعت و معدن یک هزار و 167 میلیارد ریال تسهیلات در قالب تسهیلات سرمایه ثابت دریافت کرده که برای 300 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی در بر داشته است.
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت به اتفاق هیئت همراه از مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد که از بانک صنعت و معدن تسهیلات دریافت کرده است، بازدید به عمل آورد.
شرکت صنعتی ذوب آهن پاسارگاد با هدف ایجاد یک مجتمع کامل فولادسازی از مرحله دریافت سنگ آهن از معدن تا تولید انواع فولادهای آلیاژی احداث گردیده است به این ترتیب که سنگ آهن از معادن کشور دریافت و مراحل بعدی شامل خردایش و تغلیظ سنگ آهن، تبدیل کنسانتره تولیدی به گندله، تبدیل گندله به آهن اسفنجی، تبدیل بخشی ازآهن اسفنجی به فولاد مذاب و تبدیل فولاد خام به انواع فولادهای آلیاژی ازطریق متالورژی ثانویه با استفاده از کوره پاتیلی و واحد گاز زدایی در خلاء و یا واحد کربن زدایی در خلا صورت می پذیرد.
این مجتمع به منظور قطع کامل وابستگی به سایر واحدها، اجرای فازهای دوم و سوم واحدهای تکمیل و توسعه زنجیره تولید فولاد را به صورت همزمان آغاز و اولین واحد مگا مدول تولید آهن اسفنجی آن از اوایل مهرماه 1398 وارد مرحله بهره برداری شد و واحدهای دوم و سوم هم هریک با ظرفیت یک میلیون و 800 هزارتن در سال در دست اجرا بوده و طبق برنامه زمانبندی تا پایان سال 1401 آماده بهره برداری خواهند شد، همچنین ماشین آلات واحد اول و دوم تولید و تغلیظ کنسانتره سنگ آهن، و واحدهای اول و دوم گندله سازی هم هر یک با ظرفیت 3 میلیون و 400 هزار تن در سال و واحد آهک سازی هم با ظرفیت 250 هزار تن در سال با بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید.
این واحد تولیدی 280 میلیون دلار تسهیلات سرمایه ثابت و یک هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش و یک هزار میلیارد ریال در قالب اعتبار اسنادی ریالی از بانک صنعت و معدن دریافت نموده و برای 1306 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
در دیدار فعالان صنعتی و معدنی استان فارس با رییس جمهور و وزیر صمت، مسایل و موانع پیش روی بخش تولید استان که عمده آن موضوع تأمین مالی و نقدینگی مورد نیاز این واحدها می باشد، مطرح شد که برای پیگیری این مشکلات و راهکارهای رفع آنها از سوی مسؤلان و مقام های دست اندر کار بخش صنعت و معدن کشور، در اسرع وقت قول پیگیری و مساعدت داده شد.

لینک کوتاه
طرح های تأمین مالی بانک صنعت و معدن