یک کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه خرید تضمینی سیاست خوبی بود، گفت: هر سیاستی به به‌روزرسانی و بازنگری نیاز دارد که البته باید با اطلاع‌رسانی و همراهی ذی‌نفعان آن صنعت همراه باشد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، هفته گذشته ابلاغیه‌ای از سوی وزارت نیرو مبنی بر توقف خرید تضمینی تجدیدپذیرها منتشر شد. در این ابلاغیه که به شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور ارسال شد، از آن‌ها خواسته شد تا اطلاع ثانوی از عقد قراردادهای خرید تضمینی جلوگیری کنند. با توجه به اینکه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جزو وعده‌های اصلی علی اکبر محرابیان بوده است، باید دید برنامه وی برای جایگزینی سایر مدل‌های خرید چگونه است.
 
در همین زمینه احمد فیروزی، کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه تصمیم‌های این‌چنینی که بارها اتخاذ و ابلاغ میشوند، ضررهای بسیاری برای اقتصاد کشور دارند و مسئولین هم باید این را متوجه باشند که این تصمیم‌های خلق‌الساعه می‌توانند به کسب‌ و کارها و سرمایه‌های ریسک‌پذیر آسیب برساند وفضای نا اطمینانی را ایجاد کنند. همچنین آسیبی که به اعتبار حاکمیت و نهادهای دولتی میخورد را نباید نادیده گرفت.
 
فیروزی افزود: در سالهای اخیر یک تجربه‌ای درباره تجدیدپذیرها به دست آمده و ما یکی از بهترین سیاست‌های حمایتی دنیا، که همان خرید تضمینی بوده است را اجرا کردیم، اما همه می‌دانیم هیچ سیاستی نمی‌تواند سالها بدون تغییر و به‌روزرسانی باشد و هر تصمیمی نیاز به بازنگری به منظور افزایش بهره‌وری دارد.
 
وی با تأکید بر اینکه ارتقاء و بهینه‌سازی سیاست‌ها الزامی است، افزود: با این وجود باید توجه داشت که هر تغییری باید روند معقول و منطقی را طی کند و پیش از ابلاغ شدن به اطلاع فعالان و ذی‌نفعان آن صنعت برسد.
 
این کارشناس نیرو تأکید کرد: تصمیمی که اتخاذ شد حتی به اطلاع سازمان متولی انرژی‌های تجدیدپذیر، یعنی ساتبا هم نرسیده بود و آنها را هم غافلگیر کرد.
 
وی افزود: در این سالها اتفاقات و نوسانات داخلی و خارجی، از جمله تورم بالا، جهش‌های ارزی و تحریم‌ها موجب شد که سرعت توسعه این صنعت نسبت به پنج شش سال گذشته افت کند و نهال توسعه تجدیدپذیرها آسیب ببیند.
 
فیروزی با تأکید بر اینکه نباید با اینگونه تصمیمات یکباره آسیب بیشتری به این صنعت زد، افزود: به نظر بنده باید سبدی از سیاست‌ها وجود داشته باشد که هر کدام بخشی از ذی‌نفعان را پوشش دهد. در واقع تمام بخش‌های تولیدکننده‌های داخلی، شرکت‌های مهندسی، شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان و همچنین سرمایه‌گذاران نیاز به سیاست های حمایتی جداگانه دارند که برآیند این سبد حمایتی برطرف شدن چالش‌های صنعت برق و دسترسی مردم به برق پایدار و باکیفیت و همچنین تقویت صنعت تجدیدپذیرها است.
 
این کارشناس انرژی در پاسخ به اینکه چگونه میتوان اقتصاد تجدیدپذیرها را تقویت کرد، گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر اقتصاد این بهبود یافته و در حال حاضر فاصله سوددهی این نیروگاه‌ها با نیروگاه‌های فسیلی به طور چشمگیری کاهش یافته است.
 
وی افزود: البته در تمام دنیا این دو نیروگاه را قابل رقابت با یکدیگر میدانند ولی درکشور ما به علت یارانه فراوانی که به سوخت‌های فسیلی می‌دهیم نمی‌توان این دو صنعت برق را قابل رقابت در شرایط برابر دانست.
 
فیروزی با اشاره به اینکه برای ایجاد یک بازار رقابتی باید بخشی از حمایت را دولت بر دوش بکشد، افزود: در خرید تضمینی هم دولت حمایت ویژه‌ای از تجدیدپذیرها نمیکرد، بلکه با عوارضی که مردم برای همین بحث می‌دادند این خرید صورت میگرفت و هیچ فشاری را دولت متحمل نبود. در حالی که در تمام دنیا دولت‌ها حمایت جدی از توسعه این صنعت می‌کنند.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه قطعا در آینده به انرژی‌های نو و تجدیدپذیر نیاز بیشتری در شبکه توزیع صنعت برق خواهیم داشت، گفت: متأسفانه نگاه غلطی در بین مسئولین وزارت نیرو وجود دارد که این صنعت و نیروگاه‌های فسیلی رقیب هم هستند، در حالیکه ما باید با تنوع‌بخشی به سبد تولید برق زمینه تولید برق پایدار و با کیفیت برای مردم را فراهم کنیم.

لینک کوتاه
وزارت نیرو نیروگاه‌های تجدیدپذیر آسیب

اخبار مرتبط

نظرات شما