رئیس سازمان بورس با انتقاد شدید از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: خودروسازان لازم است برای رفع این چالش از طریق طرح شکایت به مراجع قانونی ازجمله دیوان عدالت، هیئت تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضایی در اسرع وقت اقدام کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد، تسنیم نوشت: محمدعلی دهقان دهنوی در پنجمین میز صنعت که با هدف بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت خودرو و ساخت قطعات برگزار شد با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری، بزرگترین دغدغه صنعت خودروسازی کشور است افزود: مدیران صنعت خودرو نسبت به سهامداران مسئولیت دارند، پس در راستای صیانت از حقوق سهامداران و گذر از قیمت گذاری دستوری، باید اقداماتی جدی انجام دهند و لازم است برای رفع این چالش از طریق طرح شکایت به مراجع قانونی ازجمله دیوان عدالت، هیئت تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضایی در اسرع وقت اقدام کنند.
 
وی با تأکید بر این‌که سازمان بورس و اوراق بهادار از مسئولیت خود نسبت به اجرای قوانین حاکمیت شرکتی کوتاهی نخواهد کرد گفت: این سازمان، عملکرد مدیران را در این راستا بررسی کرده و در صورت عدم اقدام جدی با آنان برخورد خواهد کرد.
لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع
محمدعلی دهقان دهنوی با یادآوری این نکته که مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید درخواست خود را به رئیس‌جمهور مطرح کنند گفت: این مدیران که منافع سهام دارانشان مورد ظلم واقع‌شده، باید درخواست خود را برای گرفتن تصمیم ویژه دراین حوزه به مسئولان ارائه کنند که در این راه علاوه بر هماهنگی و همراهی با یکدیگر لازم است از فضای رسانه‌ای و ارتباطی نیز جهت ایجاد گفتمانی ویژه به بهترین شکل استفاده کنند.
حبس سرمایه‌های ملی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: متأسفانه قیمت‌گذاری اگر منجر به افزایش رفاه عموم مردم شده بود شاید کمی قابل دفاع بود، اما در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها منجر به افزایش رفاه مردم نشده بلکه درنهایت موجب شده تا خودرو در بازار آزاد بسیار بالاتر از نرخ‌های تعیین‌شده به مردم عرضه شود، ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تولیداتی که در قالب لاتاری مضحک فروخته می‌شود نیز در پارکینگ‌ها احتکار می‌شود که این امر به‌نوعی حبس سرمایه‌های ملی است.
 محمدعلی دهقان دهنوی افزود: لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس تهران و فرابورس ایران نیز بیش ازآنچه تاکنون در جهت حذف موانع و چالش‌های تولید قدم برمی‌داشتند، تلاش کنند تا زودتر مشکلات ایجادشده برطرف شود.
تأمین مالی زنجیره تولید صنعت خودروسازی از طریق بازار سرمایه
وی یکی از کارکردهای بازار سرمایه را کمک به تأمین مالی زنجیره تولید در صنعت خودروسازی و بهره‌مندی از ابزارهای موجود همچون اوراق بدهی و اوراق «گام» دانست و گفت: بازار سرمایه علاوه بر اوراق و ابزارهای موجود، این امکان را دارد تا از طریق طراحی ابزارهای جدید و متناسب با صنعت خودرو و قطعه‌سازی، به این صنعت کمک کند؛ ضمن اینکه می‌توان از طریق نهادهای مالی به‌خصوص تأمین سرمایه‌ها برای توسعه فضای تأمین مالی زنجیره تولید کمک گرفت.
دهقان دهنوی افزود: تأمین سرمایه‌ها می‌توانند علاوه بر طراحی محصولات جدید مالی، برای آن محصول بازاریابی کرده و از این طریق جریان مالی از سمت بازار سرمایه به سمت صنعت خودرو را تقویت کنند.
وی بیان کرد: بازار سرمایه این آمادگی را دارد تا قطعه سازان را نیز در راستای توسعه بازارهای صادراتی، افزایش ظرفیت تولید و بازارهای فعلی و نهایتاً بزرگ‌تر شدن واحدهای تولیدی از طریق جذب سرمایه یاری کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به‌ضرورت بازارگردانی ناشران خودرویی در بورس اشاره کرده و گفت: تمامی ناشران باید در بازار سرمایه نسبت به سهم خود مسئولیت‌پذیری داشته باشند و همان‌طور که در زمان رونق از بازار سرمایه در جهت فروش سهام، افزایش سرمایه و تأمین مالی بهره می‌برند در زمان رکود بازار نیز باید از طریق بازارگردانی به حمایت از سهم خود بپردازند و مسئولیت‌پذیر باشند.
 محمدعلی دهقان دهنوی افزود: بازارگردانی به معنای انتقال سرمایه از خطوط تولیدی به بازار نیست بلکه به معنای آن است که ناشر به دنبال حفظ اعتبار و جایگاه سهام خود در بازار باشد، با این کار علاوه بر حمایت از سهم خود، به‌نوعی روی نام تجاری سهم خود سرمایه‌گذاری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به سیستم بانکی بروکراسی پیچیده‌تر و سخت‌تری دارد بیان کرد: این به دلیل ماهیت بازار سرمایه است، زیرا در بازار سرمایه سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر، وظیفه دارد تا از شفافیت و صحت تأمین مالی انجام‌شده اطمینان حاصل کند، ازاین‌رو لازم است تا در این مسیر با دقت و ظرافت بیشتری عمل شود.
 دهقان دهنوی گفت: سازمان بورس در تلاش است با تدوین دستورالعمل‌ها و روندهایی مشخص، فرایندها و بروکراسی‌های موجود در بازار سرمایه را برای ناشران و دیگر فعالان بازار کوتاه‌تر و آسان‌تر کند.

لینک کوتاه
رئیس سازمان بورس قیمت‌گذاری دستوری خودرو دهقان خودروسازان مراجع قانونی شکایت

اخبار مرتبط

نظرات شما