عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با عرضه خودرو در بورس، عملاً فاصله قیمت بازار و خودروساز از بین می‌رود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، علی جدی در برنامه سلام تهران، با اشاره به مشکلات صنعت خودرو در ایران، بیان کرد: صنعت خودرو در ایران وضعیتی دارد که هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده از آن ناراضی است. این حوزه تصمیمات کلان‌تری می‌طلبد. از یک طرف از جنبه ملی، از طرف دیگر به واسطه گردش مالی بالایش و از طرفی دیگر به خاطر نیاز مصرف‌کننده دارای اهمیت و ظرایفی است.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: 200 هزار میلیارد تومان برآورد درآمد تولیدکنندگان خودرو در ایران است. ما در کشور تعادلی بین عرضه و تقاضا برای خودرو نداریم. عرضه محدود و تقاضا بسیار است.
 
جدی با اشاره به ضررهای تولیدکننده در شرایط فعلی بازار اظهار داشت: ایران خودرو می‌گوید من با قیمتی که فروختم، بیش از 12 هزار میلیارد تومان زیان دیدم. بعد بحث فروش به صورت قرعه کشی مطرح می‌شود. قیمت ارائه شده توسط خودروساز با بازار، بیش از 60 درصد تفاوت دارد. در حقیقت نوعی لاتاری شکل گرفته است. باید رقابت جدی در کشور شکل بگیرد. برای این ماجرا بخش خصوصی داخلی باید تقویت و بحث واردات هم باید درست شود. پیشنهاد ما این است که خودرو را در بورس عرضه کنیم تا قیمت واقعی شود. عملاً فاصله قیمت بازار و خودروساز از بین می‌رود.
 
وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که به این طریق 20 درصد از قیمت کارخانه بالاتر می‌رود و از آن طرف 70 درصد از قیمت بازار کاهش پیدا می‌کند. قیمت پایه را طوری مشخص می‌کنیم که خودروساز حداقل سودی را داشته باشد، در کنار آن اختلاف قیمت پایه و آنچه در بورس عرضه شده، بخشی وارد بورس شود، بخشی به عنوان مالیات در جیب دولت و بخشی نیز برای تقویت این صنعت به خود آن برگردد.
 
جدی با اشاره به نقش شورای رقابت در قیمت‌گذاری گفت: معتقدم که شورای رقابت در اینجا نباید دخالت کند. چرا که فرمول خاصی برای قیمت‌گذاری ندارد. حتی خودروساز هم به آن معترض است و می‌گوید این قیمت زیر قیمت تمام‌شده من است و ضرر می‌کنم. تجربه نشان داده است که شورای رقابت هم نتوانسته بازار را مدیریت کند. چون تولید ما به اندازه تقاضای ما نیست، تقاضای کاذب بسیار زیادی شکل گرفته است. خودروساز می‌خواهد 40 هزار خودرو عرضه کند، 400 هزار تقاضا وجود دارد. این اختلاف باعث می‌شود که قیمت در بازار حاشیه‌ای ایجاد کند. ما تا زمانی که برای تولیدکننده انگیزه ایجاد نکنیم و تولیدمان را در حدی بالا ببریم که نیاز داخلی را جواب دهد، بحث خودرو همچنان در این وضعیت باقی می‌ماند.
 
دام دامدار روی دستش مانده است
 
وی همچنین با اشاره به وضعیت نهاده‌های دامی افزود: باید به دامدار به عنوان یک تولیدکننده نگاه کنیم. اگر دائم همه دوربین‌ها را روی آن‌ها زوم کنیم که قیمت نهایی دام را کنترل کنیم، از طرف دیگر ورودی که نهاده‌های دامی است را کنترل نکنیم، مطمئناً آسیب می‌بینیم. حدود 10 درصد گوشت قرمز ما وارداتی بود که با مشکلات معیشتی که مردم پیدا کردند و مصرف کم شد، دیگر عملاً نیازی به واردات نداریم.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما الان مشکلی که داریم این است که مدیریت نکردیم که گوشت قرمز خودمان روی دست دامدار نماند. وضعیتی داریم که تولیدات ما در دو سال اخیر گاهی دو تا سه برابر افزایش قیمت داشته ولی دامدار ما شاید قیمت اوایل سال قبل را دریافت می‌کند. در سال گذشته به یک‌باره قیمت جو تا 6 هزار تومان بالا رفت و دولت هم نتوانست نیاز دامدار را تامین کند. به همین خاطر قیمت بالا رفته، دام دامدار روی دستش مانده است. دولت اگر می‌خواهد قیمت را تنظیم کند، این موضوع از طریق فشار روی دامدار صورت نمی‌گیرد، بلکه بایستی سوبسید لازم را به دامدار بدهد.

لینک کوتاه
عرضه خودرو بورس قیمت بازار کارخانه

اخبار مرتبط

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش از 13... 23 اسفند 1402

هوای معتدل بازار سرمایه

هوای معتدل بازار سرمایه

امروز بازار بورس با رشد نسبی 1921 واحد مواجه شد و شاخص کل به دو میلیون و 163 هزار واحد رسید. 22 اسفند 1402

نظرات شما