رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه با سوریه روابط اقتصادی زیادی نداریم، گفت: موافقت نامه تجارت آزاد با سوریه باید اصلاح شود و تعرفه کالاها باید از 4 به صفر درصد برسد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، حمید زادبوم امروز در کنفرانس فرصت‌ها و راهکارهای تجارت با سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: ما با سوریه از جنبه‌های سیاسی و اعتقادی تفاهم‌های زیادی داریم اما با این وجود هنوز اتفاقات بزرگ اقتصادی بین دو کشور رخ نداده است.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ضرورت دارد که کارهای جدی تری با سوریه انجام دهیم که البته زمینه‌ها چیده شده و باید به مرحله اجرا برسد.
 
وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که در سوریه انجام شده تأسیس مرکز تجاری بود. همچنین موافقت نامه تجارت آزاد با سوریه نیز منعقد شده است، از سوی دیگر نیز وزارت امور خارجه سرکنسولگری خود را در شهر حلب بازگشایی کرده است؛ این مسائل زیرساخت‌های خوبی هستند که بهره برداری از آنها باید توسط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی انجام شود چرا که به میزانی که دستگاه‌های دولتی در سوریه ایفای نقش کرده اند هنوز فعالان اقتصادی از آن بهره‌ای نبرده اند.
 
معاون وزیر صمت با بیان اینکه در دوره پساداعش ظرفیت‌های زیادی در سوریه ایجاد شد گفت: با توجه به شرایط تحریمی ایران لازم است یک همکاری دوجانبه بین ایران و سوریه شکل بگیرد که البته شرایط فراهم است و فقط فعالان اقتصادی باید کار را شروع کنند.
 
تعرفه بین ایران و سوریه باید صفر درصد شود
 
زادبوم با اشاره به موافقت نامه تجارت آزاد با سوریه تصریح کرد: در این موافقت نامه تعرفه‌ها روی 4 درصد بسته شده که تلاش داریم با نظر مجلس شورای اسلامی و طرف سوری این تعرفه‌ها را به صفر درصد برسانیم.
 
وی افزود: همچنین در این موافقت نامه 88 قلم کالا ممنوعیت دارند که تلاش داریم این تعداد را کاهش دهیم.
 
زادبوم همچنین اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا طی یک سال اخیر رفت و آمدهای دیپلماتیک بین دو کشور به حداقل رسیده که این مساله روی تجارت، صادرات و واردات تأثیرگذار بوده است.
 
وی ادامه داد: البته علیرغم تحریم و کرونا صادرات ایران به صورت کلی (به تمام کشورها) در یازده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 19 درصد و واردات نیز تنها 15 درصد کاهش یافته است.
 
وی تاکید کرد: البته همزیستی با کرونا در همه کشورها شکل گرفته و تقاضا و تجارت در حال ریکاوری شدن است که انتظار می‌رود در سال 1400 روابط تجاری ما با تمام کشورها از جمله سوریه جدی تر شود.
 
زادبوم افزود: ایران برای توسعه روابط با سوریه آمادگی دارد که در همین راستا در سازمان توسعه تجارت برنامه افزایش همکاری با سوریه در سال 1402 را تدوین کرده ایم.
 
وی تصریح کرد: توسعه روابط بانکی با سوریه، رساندن تراز تجاری با سوریه به حد معقول، تسهیل حمل و نقل کالا و استفاده از خط ترانزیت کالا از عراق تا سوریه و رفع موانع غیرتعرفه ای در دستور کار قرار دارد.
 
زادبوم گفت: همچنین باید در بحث تهاتر کار شد که در همین راستا کارگروه تهاتر کشوری در سازمان توسعه تجارت تشکیل شده که برای هر کشور یک کارگروه جداگانه تشکیل داده ایم.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در بهار سال 1400 نیز در شهر حلب سوریه یک نمایشگاه برگزار خواهیم کرد.
 

لینک کوتاه
تعرفه کالا بین ایران و سوریه ایران افزایش همکاری ها سوریه

اخبار مرتبط

نظرات شما