دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ‌کشور گفت: در شرایطی که بنزین یورو 5 در کشور وجود ندارد و بنزین یورو 4 در همه مناطق توزیع نمی‌شود، تولید خودروهای با موتور یورو 5 نقش خاصی در کاهش آلایندگی هوا نخواهد داشت.

به گزارش نسیم اقتصاد، آرش محبی‌نژاد افزود: در چنین شرایطی استفاده از بنزین یورو 4 در موتورهای یورو5 به کاهش راندمان می‌انجامد و به معنای دور ریختن سرمایه است و موجب افزایش مراجعه صاحبان این خودروها به تعمیرگاه‌ها می‌شود.
محبی‌نژاد ادامه‌ داد: در ناوگان حدود 17 میلیونی خودروهای سواری کشور، نزدیک به 2 میلیون دستگاه خودروی از رده خارج و همچنین 10 میلیون دستگاه خودروی با استاندارد پایین‌تر از یورو 2 وجود دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌این خودروها همراه با موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها عمده منابع متحرک آلایندگی کلان‌شهرها هستند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور اظهار کرد: در چنین شرایطی بهتر بود طرح جایگزینی خودروها و موتورهای فرسوده با خودروهای دارای استاندارد یورو 4 و همچنین جایگزینی خودروهای تجاری و وانت‌های فرسوده پیگیری می‌شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان یادآوری‌ کرد: سالانه بین 700 تا 800 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید می‌رسد که حتی اگر 30 درصد آنها با موتورهای یورو 5 عرضه شود، چون بنزین با استاندارد یورو 5 نداریم، با هدف ضربتی کاهش آلودگی هوا همخوانی نخواهد داشت.

وی گفت: ‌یک دستگاه پیکان کاربراتوری فرسوده 70 برابر یک خودروی یورو 4 آلودگی ایجاد می‌کند، حال آنکه جایگزینی یک خودروی یورو 4 با یورو 5 تنها 20 تا 30 درصد کاهش آلودگی به همراه خواهد داشت.محبی‌نژاد ادامه‌ داد: یک موتورسیکلت فاقد استاندارد روز نیز هفت برابر یک خودروی با استاندارد یورو 2 آلودگی ایجاد کرده و آلایندگی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها ده‌ها برابر یک خودروی یورو 4 است.

محبی‌نژاد درباره جنبه فنی تولید این موتورها خاطرنشان‌کرد: مطابق مشخصاتی که خودروسازان در اختیار قرار می‌دهند، توان تولید موتورهای یورو 5 از سوی قطعه‌سازان در کشور وجود دارد. وی اظهار کرد: انجام چنین طرحی کار پیچیده‌ای نیست، بخشی از قطعات مورد نیاز در داخل وجود دارد، بخشی دیگر باید از خارج تامین شود، همچنین در سیستم موتور و قوای محرکه، نرم‌افزار و ECU باید تغییراتی ایجاد کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه
خودروی یورو ۵ سوخت مناسب